Ad bij 'zijn' bus
Ad bij 'zijn' bus

Vier keer rond de wereld in de buurtbus

Algemeen

Sint-Oedenrode - Na drieëntwintig jaar op de buurtbus te hebben gereden, parkeert Ad Smulders dinsdag 24 mei 'zijn' bus voor de laatste keer. Vier dagen voor zijn vijfenzeventigste verjaardag stopt hij als vrijwillig chauffeur op lijn 204 van Arriva. In die drieëntwintig jaar heeft Ad veel dingen zien veranderen, maar het plezier in het rijden op de bus is in al die jaren niet minder geworden.

"Tot voor een jaar geleden mocht je tot vijfenzeventig jaar op de buurtbus rijden. Nu is die leeftijd dan weliswaar opgehoogd tot achtenzeventig, maar ik heb een streep gezet", vertelt Ad Smulders. "Niet omdat ik één keer een hekel aan het rijden heb gekregen, maar mijn vrouw heeft wat gezondheidsproblemen en ik denk dat het beter is om bij haar te zijn dan op de bus".

Zeker de oudere mensen uit Olland zullen Ad nog kennen van de supermarkt die het Rooise kerkdorp toen nog kende. "In 1993 hebben mijn vrouw en ik de supermarkt van de hand gedaan. In die tijd was de onlangs overleden Henk Kastelijn penningmeester bij de buurtbus. Henk heeft me in die tijd enthousiast gemaakt om één keer per week een middag op de bus te rijden. Daar hoefde Henk overigens niet veel moeite voor te doen, want ik wilde na de verkoop van de zaak iets gaan doen om met mensen in contact te blijven. De buurtbus leek me daar een geweldig mooi iets voor".

Hoe vaak Ad de route van ruim zesendertig kilometer tussen Best, Boskant, Sint-Oedenrode, Olland, Liempde, Boxtel en Schijndel de afgelopen drieëntwintig jaar heeft gereden, heeft hij nooit bijgehouden. Maar een snelle rekensom leert dat het bijna 4700 keer zal zijn geweest. Hij is er alleen in de tijd dat zijn vrouw in het ziekenhuis lag een tijdje tussenuit geweest. In totaal reed Ad bijna 170.000 kilometer met de bus en dat is toch meer dan vier keer rond de aarde.

"Of er veel veranderd is in die jaren?", herhaalt Ad. "Ja natuurlijk is er veel veranderd in die tijd. Het is iedere keer beter en moderner geworden. In 1993 hadden we nog handgeschakelde bussen, nu hebben alle bussen een automatische versnelling. Zeker bij alle drempels op de route is dat zeker geen overbodige luxe. Ik heb dan wel nooit het aantal ritten geteld, maar wel het aantal drempels tussen Best en Schijndel. Dat waren er toen zestig", vertelt Ad.

"Ook de passagiers zijn in de loop van de jaren veranderd. In het begin waren het vooral oudere huisvrouwen zonder rijbewijs. Die reden dan met de buurtbus mee naar de markt in Sint-Oedenrode", zo vervolgt Ad. "Tegenwoordig zijn het ook veel jongeren die met de buurtbus reizen. Zij hebben allemaal een OV-Jaarkaart en gaan van Rooi naar het station in Best of Boxtel. Maar er zijn ook veel jongeren die met de buurtbus van het Station in Boxtel naar Schijndel gaan om daar over te stappen op de grote bus van Arriva". Dat brengt Ad ook meteen weer bij zijn afscheid als chauffeur van de buurtbus. "Zou je ook in de krant willen zetten dat ik alle mensen die in de afgelopen drieëntwintig jaar bij mij in de bus zaten, heel graag wil bedanken voor alle vertrouwen en de leuke gesprekken die we hadden".

Tot slot rest nog de vraag of Ad niet bang is dat hij in een zwart gat valt als hij met het rijden op de bus gaat stoppen? Maar nee, daar hoeven we niet bang voor te zijn. "Ik zoek wel weer een andere hobby en bovendien heb ik ook thuis meer werk gekregen", zegt Ad zelfverzekerd terwijl hij de bus parkeert en alle administratieve handelingen die tegenwoordig bij het vrijwilligerswerk komen kijken netjes afrond.