Deze foto liet Govaerts zien. Een 'flessenhals' die voor meer en meer problemen kan gaan zorgen als het verkeer en vrachtverkeer toeneemt.
Deze foto liet Govaerts zien. Een 'flessenhals' die voor meer en meer problemen kan gaan zorgen als het verkeer en vrachtverkeer toeneemt.

Bewoners rondom Sluisplein massaal tegen komst AH

Algemeen

Sint-Oedenrode – Veel inspraak van burgers tijdens de commissievergadering in het gemeentehuis gisterenavond. Een brief van Dorpsraad Nijnsel vol zorgen over de komst van megastallen aan de Lieshoutseweg, een inspraakronde van een bewoner van de Hoogstraat over de verkeersbewegingen bij koelopslag Van Acht en een brief van dhr. Govaerts, bewoner van het Sluisplein, die namens alle medebewoners een flinke tegenklank liet horen tegen de komst van de Albert Heijn.

Er zijn plannen, nog niet meer dan dat. Een formeel verzoek is nog niet ingediend, maar omdat het daar wel naar toe gaat, luidden de bewoners op en rondom het Sluisplein de noodklok via een brief. Govaerts ondersteunde zijn betoog met fotomateriaal van lossende en kerende vrachtwagens op het plein. Dat leverde hem veel complimenten op, vooral omdat alles een stuk meer visueel werd voor de commissieleden en het college. Govaerts kaartte het probleem aan van die vrachtwagens, vooral als er een AH-winkel in het gebied bijkomt. "Er komen dagelijks variërend circa drie á vier Aldiwagens en er komen zes tot acht AH-auto's bij. Het goederenvolume zal in de nieuwe winkel met 50% toenemen en dat vertaalt zich in het aantal dagelijkse vrachtwagens. Dus zullen er helaas veel dagen zijn waarop we tot twaalf vrachtwagens, waaronder zware combinaties van achttien meter lengte, zullen zien en horen en hinder van hebben", presenteerde Govaerts. Hij liet op het scherm beelden zien die zijn verhaal ondersteunden; een lossende vrachtwagen voor de Aldi en een draaiende die vlak langs drie woningen aan het Sluisplein scheert. Daarnaast hamerde Govaerts op het toekomstige gebrek aan parkeerplaatsen, de toename van fijnstof, het gebrek aan een fietsenstalling, de muur van vijf meter hoog waar bewoners achter de AH straks tegenaan moeten kijken en de toename van verkeersonveiligheid.

De commissieleden deelden de zorg van de bewoners, maar waren het er ook over eens dat de AH een belangrijke rol speelt in de economische aantrekkingskracht van het centrum. "We moeten goed kijken naar een juiste plek voor de Albert Heijn, rekening houdend met het fietsplan, de bevoorrading, het parkeren et cetera", somde CDA fractievoorzitter Coby van der Pas op. VVD'er Klaassen vroeg zich af of het winkelconcentratiegebied verlaten moet worden en Janneke van Vugt van Hart voor Rooi pleitte voor een onafhankelijk onderzoek naar de verkeersbewegingen rondom het plein, want "de mensen kochten in 2007 een huis aan het Sluisplein met het verhaal dat ze aan een leefplein met veel groen zouden gaan wonen. Dat groen lijkt nu te sneuvelen door fijnstof."

"Van het winkelconcentratiegebied zullen we iets moeten gaan vinden", reageerde wethouder Van Burgsteden. "Het terrein van de Rabobank blijkt niet geschikt qua vierkante meters en is voor bevoorrading niet geschikt. In 2013 heeft de raad daar iets van gevonden en werd de opdracht gegeven om ook naar andere locaties te kijken onder voorwaarden er de burgers bij te betrekken. Andere plekken zijn bekeken, maar er is geen locatie die aan deze omvang kan voldoen. De ontwikkelaar weet welke problemen er op de huidige locatie bij komen kijken en bereidt zich daar op voor. Zij zijn nu in lead. Daarna komen de gemeente en de raad in beeld." Van Burgsteden sprak al eerder met de buurt, maar gaf aan graag nog eens met dhr. Govaerts van gedachten te wisselen. Die wacht op zijn beurt nog op ontwikkelaar Okko.  Govaerts: "We zijn door Okko alleen op de hoogte gebracht van het voornemen. Toen hebben we punten ingebracht die voor ons belangrijk zijn. Afgelopen najaar bleek dat al die punten geen enkele weerklank hebben gevonden. Dat vinden wij laagdunkend."