Willemijn Weidenes en Mark van de Pol
Willemijn Weidenes en Mark van de Pol

DeMooiGestelKrant en DeMooiBoxtelKrant in één

Algemeen

Sint-Oedenrode - In augustus 2014 besloten Mark van der Pol en Willemijn Wijdenes dat Boxtel klaar was voor een eigen MooiKrant. Drie weken later viel DeMooiBoxtelKrant bij vijftienduizend adressen in Boxtel, Lennisheuvel en Liempde op de mat. Nu de ambtelijke fusie met de gemeente Sint-Michielsgestel een feit is, zetten zij de stap om ook daar een krant te beginnen. Maar niet zoals je zou verwachten.

"We wilden graag een tweede krant uitbrengen, maar bleven steeds maar tegen veel praktische bezwaren aanlopen", vertelt Willemijn. "Twee deadlines bijvoorbeeld, en twee redacties, alles komt ineens in tweevoud op je af. En dus schoven we het steeds voor ons uit." Maar per 1 januari was de ambtelijke fusie tussen de gemeenten een feit en begon het toch te kriebelen. "Wij wilden natuurlijk zelf de krant in Sint-Michielsgestel gaan maken", vervolgt de hoofdredacteur. "Na de ambtelijke volgt waarschijnlijk ook ooit de bestuurlijke functie. Straks vormen we wellicht samen één grote gemeente. Daar wilden we op anticiperen."

De vraag bleef echter nog steeds hoe DeMooiGestelKrant gemaakt zou moeten gaan worden. Het antwoord daarop kwam een maand geleden ineens tijdens een gesprek met Jeroen van de Sande en Bas van Turnhout van DeMooiKrant. "We zaten wat te brainstormen met z'n vieren", aldus Willemijn. "Ik had de krant vast en was er wat mee aan het draaien. En ineens zei ik: 'Waarom draaien we de krant niet om?' Het bleef even stil, dus vroeg ik me meteen hardop af of dat überhaupt wel mogelijk is. 'Nou', verzekerde Jeroen mij, 'dat is het zeker'. En dus is dat precies wat we gaan doen: de krant omdraaien. Aan de ene kant begint DeMooiBoxtelKrant en aan de andere de Gestelse editie en ergens in het midden komen ze elkaar tegen. Net als de gemeenten zelf!"

"Voor de ondernemers in beide gemeenten biedt het ook vele voordelen. Zo bereiken ze nu ineens twee keer zoveel mensen en komt hun advertentie in een enorm groot gebied in de regio met een oplage van bijna 30.000 kranten. Waar ze vaak gebruik maakten van doorplaatsen naar andere kranten hebben ze nu met een advertentie twee kranten ineen en zo wordt het adverteren nog betaalbaarder", aldus commercieel directeur Mark van der Pol. De gratis krant valt niet alleen binnen de komborden op de deurmat, maar ook in het buitengebied. "Super interessant voor ondernemers die bijvoorbeeld een folder willen meesturen in de krant. Een contactpersoon, een opdracht en toch in twee kranten zichtbaar zijn. Een ondernemer wil vaak met beperkte financiële middelen een zo groot mogelijke doelgroep bereiken, de gecombineerde krant is daar een perfect middel voor."