Afbeelding
Foto: Manja van der Heijden

Foto van de maand: Manja van der Heijden

Cultuur

Sint-Oedenrode - In deze bijdrage besteden we aandacht aan een foto van Manja van der Heijden. De Boxtelse is al jaren lig van FotoclubRooi. Manja heeft al veel disciplines van de fotografie beoefend en is bij de bezoekers van de tentoonstellingen van FotoclubRooi vooral bekend van haar urbex-foto’s. 

Door: Hans Vervloed

Door de coronacrisis heeft FotoclubRooi enige maanden geen bijeenkomsten gehad. Op 30 juni was eindelijk weer een fysieke vergadering mogelijk, waarop de leden het werk konden laten zien dat ze in deze tijd van (relatieve) afzondering hadden tot stand gebracht. In de komende twee maanden zijn er, als gebruikelijk in de vakantieperiode, ook geen bijeenkomsten. Deze rubriek verschijnt dit jaar dus enigszins onregelmatig in de MooiRooikrant.

Dit keer heeft Manja haar fototalent aangewend om een bijzondere landschapsfoto te maken. Staande op de afscheiding van een sinds lang niet meer in gebruik zijnde spoorbrug in de omgeving van ’s-Hertogenbosch (bekend onder de naam Moerputtenbrug)heeft ze in één foto optisch twee foto’s tegelijk gemaakt. Links verdwijnt het spoor in de horizon en rechts staan de lege bruggenhoofden van een spoorlijn die in de Tweede Wereldoorlog is opgeblazen. Helemaal rechts is nog het water te zien waarover de spoorbrug uiteindelijk leidt.

De foto is op zich beschouwd, niet meer dan “what you see, is what you get”. Er is aan de werkelijkheid niets toegevoegd. Er is wel iets weggelaten, wat vrijwel iedereen in een foto zou hebben meegenomen, namelijk de lucht.

Het bijzondere standpunt zorgt ervoor dat een boeiende plaat ontstaat met twee totaal verschillende gezichten. Als je een brug als deze tegenkomt, kun je daar op een bijna oneindig aantal manieren een foto van maken. Die foto’s zullen niet gauw tot verbazing of bewondering van de toeschouwer leiden. Fietsend of wandelend in de omgeving van de spoorbrug zie je die op de “gewone” manier, namelijk als een bouwwerk in een stuk natuur. De brug wordt pas een boeiend onderwerp door die zo te bekijken (en te fotograferen) als bijna niemand hem ziet. In een bijzonder perspectief vanuit een zorgvuldig gekozen standpunt met enerzijds nadruk op de structuur van de brug en anderzijds de natuur waarin die zich bevindt. Manja toont daarmee (weer eens) aan dat fotograferen begint met goed kijken en werken met een bedoeling.

TIP. Veel alledaagse dingen worden interessante objecten als je er vanuit een ongebruikelijk perspectief naar kijkt. Fotografeer daarom ook niet altijd op “ooghoogte”, maar kies voor een heel laag (kikvorsperspectief) of een heel hoog standpunt (vogelperspectief) om een nieuwe kijk op oude dingen te realiseren. En neem verschillende foto’s, waaruit je later de meest geslaagde kiest. Digitale foto’s kosten niks!