Kijk jij de koe in de kont?
Kijk jij de koe in de kont? Foto: Jos van Nunen 2023

Arbeidsrecht, achteraf is het gemakkelijk praten

Zakelijk Op de koffie bij...

Sint-Oedenrode - Een arbeidsgeschil op de werkvloer, of je er ooit mee te maken had of niet, het liefst willen we het vermijden. Toch kan het ook jou overkomen, hoe prettig de relatie ook is. 

Door: Caroline van der Linden

Voorbeelden genoeg, zoals een medewerkster die zich al een tijd lang niet helemaal meer thuis voelt in haar functie. Ze meldt zich enige tijd later overspannen ziek. De werkgever zou haar minimaal twee jaar moeten betalen bij doorlopende ziekte. Omdat het werk in haar geval een stress verhogende factor is (ze wilde zelf al weg), biedt de werkgever haar een vertrekregeling aan. Dan kun je wel wat deskundigheid gebruiken. Gé Lieshout uit Sint-Oedenrode is advocaat op het gebied van arbeidsrechtelijke kwesties, gespecialiseerd in conflicten wegens functioneringskwesties en vertelt hier graag iets meer over. 

“Ik had altijd al het idee om de advocatuur in te willen en heb me verdiept in het arbeidsrecht en alles wat daarmee te maken heeft. 25 jaar geleden begon ik mijn eigen advocatenbureau.” Arbeidsgeschillen komen in de praktijk vaak voor. Uit grootschalig onderzoek van CBS/TNO blijkt ieder jaar weer dat 26 tot 28 procenten van de mensen een conflict heeft op het werk. Vrijwel altijd gaat dat over het functioneren. Zowel de medewerker als de leidinggevende weten hier in de praktijk vaak niet goed raad mee. Het blijft dan onder de oppervlakte rommelen en soms escaleert het naar een conflict of naar langdurige ziekte wegens de stress die de situatie veroorzaakt. De voor de hand liggende vraag aan Gé is: hoe kan je dit het best aanpakken?

Kijk je een koe in de kont?
“Eigenlijk is de foto hierbij heel toepasselijk’’, zegt Gé lachend. “Want ‘van achteren kijk je een koe in de kont’. Dat wil zeggen dat het achteraf makkelijk praten is hoe je iets had moeten aanpakken. In de meeste situaties zou het helpen als mensen eerder met elkaar in gesprek zouden gaan. Lastig is dat wel, want je weet donders goed dat er iets niet oké is. En tot een goed open gesprek is men dan vaak niet meer in staat. Bovendien staat er gewoon teveel op het spel. Als het eenmaal is geëscaleerd moet je als advocaat gewoon alles uit de kast halen om de belangen van je client te verdedigen. Dan is het wel fijn om als advocaat alles meegemaakt te hebben. Dankzij mijn lange ervaring in functioneringskwesties hoef ik achteraf eigenlijk nooit te zeggen: dat had ik misschien anders moeten aanpakken. Maar de beste aanpak is om in een zo vroeg mogelijk stadium met elkaar het goede gesprek aan te gaan. Daarmee voorkom je eigenlijk altijd veel ellende voor iedereen, zoals het al genoemde langdurig verzuim en conflicten.” 

Omdat het in de praktijk lastig blijkt om de goede gesprekken te voeren, heeft Gé een digitale tool ontwikkeld met een stappenplan om structuur aan de gesprekken te geven en waarin alles wordt vastgelegd. Tegelijk worden de leidinggevende en de medewerker gecoacht om de gesprekken goed te laten verlopen. “Deze methode werkt erg goed”, zegt Gé. “Het houdt de verhoudingen goed en maakt inschakeling van een advocaat overbodig. De digitale tool wordt in combinatie met de coaching onder de naam Mprove aangeboden. Mprove wordt inmiddels toegepast door een aantal grote instellingen. En er wordt altijd een structurele verandering van de situatie bereikt. Als je hierover meer wilt weten, kijk dan op www.mprovework.com. Het geeft mij veel voldoening dat ik op deze wijze al mijn opgedane ervaring op een innovatieve manier kan inzetten ter verbetering van de samenwerking tussen leidinggevende en medewerker.”

Voor meer info. kijk op: www.arbeidsrechtadvocatuurlieshout.nl