Piet-Hein in een spreekruimte.
Piet-Hein in een spreekruimte. Foto: Jeroen van de Sande

Brabant Match is de extra hengel in de vijver van de lokale arbeidsmarkt

Zakelijk

Sint-Oedenrode - In korte tijd heeft Brabant Match zich verweven in de Rooise samenleving. Brabant Match heeft als doel om verbinding te zoeken tussen lokale ondernemingen en lokale werkzoekenden. De verbinder op de lokale arbeidsmarkt heeft zijn weg goed weten te vinden in Sint-Oedenrode. En zowel de Rooise bedrijven als de werkzoekenden weten ook de weg naar Brabant Match goed te vinden.

“We hebben twee klanten: de opdrachtgever en de kandidaat”, legt eigenaar Piet-Hein Michels uit. “Aan ons de taak om deze twee partijen bij elkaar te brengen door de vacature en bedrijfscultuur te matchen met het cv en de persoonlijkheid van de kandidaat.” Meedenken met de klant aan beide kanten, dat is de kracht van het bedrijf. Dat vertaalt zich in inleven in de kandidaat en in de schoenen staan van het bedrijf. Zo durft het Brabant Match team de vacatures onder de loep te nemen. “De vacature verandert bijna altijd. Bedrijven zijn vaak positief verrast in de mate waarin we met hen meedenken. We willen in hun schoenen staan, zodat we de juiste persoon kunnen vinden die past binnen het bedrijf. Zowel qua kennis als qua persoonlijkheid, want juist dat is heel belangrijk”, benadrukt Piet-Hein. Zijn compagnon, Roy van Berlo, zit voornamelijk in Gemert, waar Brabant Match deze lokale verbindingsfomule al tien jaar met plezier en succes toepast.

Brabant Match gaat voor de lange termijnrelaties. Dat de werkzoekende centraal staat blijkt uit de persoonlijke aandacht die gegeven wordt aan hen. “Wij zitten vaak een uur met iemand om te kijken wie hij of zij is. Veel mensen weten niet prsoonprecies wat ze willen en ook daar kijken we mee”, legt hij uit.

De formule werkt, blijkt uit succesverhalen. “Een van onze eerste uitzendkrachten bij Kingspan-Unidek te Gemert was zo’n verhaal. Hij was iemand die die tweede kans verdiende. De jonge kandidaat was de eerste die ze hebben overgenomen in eigen dienst. Vier jaar later belde hij zelf en toen zocht hij zelf personeel, uit dankbaarheid waren wij de eerste aan wie hij dacht,” geeft Piet-Hein als voorbeeld. “Een persoonlijkheid die aansluit, is even belangrijk als kennis en kunde”, vindt hij.

Bedrijven gaan zelf op zoek naar personeel, maar als deze zoektocht te lang duurt kloppen ze bij Brabant Match aan. Vaak te laat. “Veel bedrijven hebben binnen een week iemand nodig”, lacht Piet-Hein. Het proces vanuit Brabant Match heeft tijd nodig, zodat ze op zoek kunnen naar de geschikte kandidaat. “Bedrijven betalen niks tot iemand een contract ondertekent en écht gaat starten”, licht hij toe. Bovendien schuiven ze nooit zomaar een cv door, de kandidaat moet een raakvlak hebben met de werkgever wil hij of zij voorgesteld worden.

Brabant Match richt zich volledig op de lokale arbeidsmarkt, waar zij als extra hengel functioneren voor beide partijen. “De lokale ondernemingen spreken ons het meeste aan. Er zijn vaak minder lagen. Dat is ook de reden dat wij in Sint-Oedenrode zitten: het gevoel met de mens en de ondernemers hier is fijn!”

Afbeelding