Toon (l) en Wim op de laadbak.
Toon (l) en Wim op de laadbak.

Achter de schermen bij d’n Einder: Inname is de centrale spil van de kringloop

Human Interest

Sint-Oedenrode - Voor d’n Einder stond het afgelopen jaar in het teken van de verhuizing naar de nieuwe locatie aan de Eversestraat. Een paar weken geleden nog kon heel Sint-Oedenrode (en ieder ander die het wilde zien) kennismaken met d’n Einder en haar vrijwilligers. De komende maanden belicht MooiRooi een aantal afdelingen van de organisatie. In deze eerste aflevering nemen we met Wim Jansen en Toon van Dijk een kijkje bij de inname en logistiek.

“De inname is het hart van d’n Einder. Alles komt bij ons binnen en het grote goed verlaat ook vaak weer via de inname het kringloopcentrum. Ook spullen die toch niet verkocht worden, worden bij ons gedemonteerd en in reststromen gescheiden. Alles komt tenminste één keer door onze handen en soms nog wel vaker”, vertellen Toon en Wim.

“Bij de inname wordt de selectie gemaakt. Is iets verkoopbaar, kan het nog gerepareerd worden en is het dan alsnog verkoopbaar of verwijzen we de brenger toch maar naar de milieustraat bij de buurman? Omdat we met zo’n vijfendertig mensen in wisselende groepjes bij de inname staan, kan het wel eens gebeuren dat de ene keer iets wel wordt ingenomen en iets - met eenzelfde kwaliteit - een dag later niet”, zegt Toon. “Maar het komt ook wel eens voor dat we gewoon vol zitten. Als we zes of zeven bedden hebben staan, dan kunnen we even geen bedden aannemen. Dat is best wel vervelend, maar het gebeurt af en toe. Dan moeten we zelfs bij goede spullen ‘nee’ verkopen.”

Een ander streven van de mensen van de inname is om zo min mogelijk met de spullen te sjouwen. De afgelopen weken was er vooral vraag naar kerstspullen, maar na volgende week is die vraag weer voor elf maanden gelijk aan nul. Toch komen er het hele jaar door af en toe kerstspullen binnen. Maar hetzelfde geldt voor carnavals- en paasspullen. Kleding komt ook het hele jaar door binnen, maar in de zomer is er geen vraag naar winterkleding en andersom in de winter verkoop je geen korte broeken. Daarom worden de spullen zoveel als mogelijk per seizoen opgeslagen. “Ons streven is om een carrouselletje te maken, zodat de winkel en de verschillende seizoenen met zo min mogelijk rompslomp uitgewisseld kunnen worden. We zijn al een heel eind, maar we hebben de slag nog niet helemaal te pakken”, legt Wim uit.

Naast de inname verzorgen Wim en Toon met hun collega’s ook de logistiek. “We halen met ons vrachtwagentje de spullen bij de mensen op. Voor dat we op pad gaan, gaan er altijd twee van onze vrijwilligers kijken of het de moeite waard is om op te halen. Met kapotte of beschadigde spullen kunnen wij niets. Een kleine beschadiging of een defect is niet het grootste probleem. Dat kunnen de mensen in de werkplaatsen eigenlijk altijd wel herstellen en daarna kunnen de spullen alsnog naar de winkel. Eigenlijk is de inname in twee delen opgesplitst. Er zijn ook spullen die gewoon goed of niet goed zijn. Daar valt niets aan te repareren of wat ook”, vervolgt Toon. “Daarbij moet je denken aan servies en bestek, maar ook andere huisraad. Die spullen moeten wel goed worden gesorteerd en afgewassen. Ook die dingen vallen onder de inname.”

Tot slot is de afdeling inname ook nog bezig met de bezorging van verkochte spullen. Niet iedereen heeft het juiste transportmiddel in huis en tegen een vergoeding wil d’n Einder die spullen ook wel bezorgen. “We leveren de spullen dan in principe achter de voordeur af en voor het plaatsen en de eventuele montage staat de koper zelf aan de lat. Maar uitzonderingen bevestigen de regel en dat levert weleens bijzondere situaties op. Zo hebben we eens bij een vluchtelingengezin een aantal kinderbedden gebracht. Er was werkelijk geen vierkante meter ruimte in huis om de spullen neer te zetten. Gelukkig was het nogal een kinderrijk gezin en er was ook bezoek in huis. De hele familie heeft zich toen in een rijtje van de voordeur naar de slaapkamer opgesteld. De spullen werden als emmers water bij de historische brandweer doorgegeven. We hebben nog nooit zo snel kinderbedden boven gekregen”, glimlachen Toon en Wim ter afsluiting.

Wil jij vrijwilliger worden van d’n Einder? Stuur dan een mail naar info@deneinder.nl of loop eens binnen! Adres: Eversestraat 11. 

Wim (l) en Toon aan het sjouwen.
Afbeelding