Afbeelding
Foto:

Merci, magnifique, superb, cool en vet!

Cultuur Kunst en Cultuur

Sint-Oedenrode - Muziek voert je naar een oord waar je graag wilt zijn! Een oord van sereniteit en extase, van vreugde en droefheid, van verhevenheid, woede en opstandigheid, hartstochtelijke intensiteit. Kortom: een breed spectrum aan menselijke emoties, die wij hanteren om muziek te begrijpen. Op de vele toehoorders liet het orgelconcert, afgelopen zaterdag in de Martinuskerk, een diepe indruk achter.

Door: Nol Ardts

De bijna blind geboren Louis Vierne, die op latere leeftijd geheel blind werd, verwoordde in zijn Messe Solennelle in cis-mineur de grote kracht en diepgang van het christendom in West-Europa aan het begin van de 20ste eeuw, hoewel datzelfde christendom ook catastrofaal kan zijn. Ook Vierne’s persoonlijke situatie en zijn kijk op het leven klinken onmiskenbaar door in zijn composities.

De uitvoering van deze Mis door het Strijps Kamerkoor o.l.v. Wilko Brouwers gaf blijk van een solide, maar bovenal een muzikaal integere klankcultuur en een grote zeggingskracht, waarbij het rijke coloriet van het Smitsorgel (Henk Verhoef) én het koororgel (Bert Augustus) een hechte eenheid vormden met de homogene klank van het koor. Als koordirigent, pedagoog en componist is Wilko Brouwers een door en door muzikale persoonlijkheid, die op een sympathieke wijze de koorzangers, met ook jonge mensen in het kamerkoor (!), weet te raken en te inspireren. Voor Wilko Brouwers staat de muziek voorop en hij vindt daarbij een juiste balans tussen de techniek van de zang/muziek en de muzikale expressie.

De fraaie tussenspelen met orgelcomposities van Vierne, Saint-Saëns en Franck door Henk Verhoef - organist van de Nieuwe Kerk en de Oosterkerk in Amsterdam en organist en beiaardier van de Vrije Universiteit - zijn, zoals de titels aangeven, direct gerelateerd aan de liturgie. Liturgie is “totaaltheater”, net als een musical of opera. Een liturgisch theater, dat in onze tijd meer en meer teloorgaat. De drie delen uit de 24 Pièces en style libre van Louis Vierne, Carillon, Arabesque en Scherzetto zullen wellicht menig toehoorder vreemd in de oren hebben geklonken. Modern, contrastrijk en met een groot improvisatorisch karakter. Vierne was een meesterlijk improvisator op het orgel in de Notre Dame in Parijs.                                                                         

Een grote wens ging in vervulling voor organist Bert Augustus, die naar aanleiding van zijn koninklijke onderscheiding in 2019 deze monumentale compositie van Louis Vierne wilde uitvoeren. In de Martinuskerk is hij geen onbekende. Zijn vakmanschap, gedrevenheid, enthousiasme en groot verantwoordelijkheidsgevoel sieren zijn persoonlijkheid. Zichtbaar gelukkig en voldaan namen hij en zijn collegae een welverdiend warm applaus in ontvangst!