Bert Augustus
Bert Augustus

Bert Augustus geeft Rooi een Parijse mis

Cultuur Kunst en Cultuur

Sint-Oedenrode - Op zaterdag 11 juni om 15.30 uur zal in de Rooise Martinuskerk de Messe Solennelle van Louis Vierne voor koor en twee orgels uitgevoerd worden. Het is een concertante uitvoering; er is geen Heilige Mis. De aanleiding voor dit unieke concert is ‘Artist in residence’ Bert Augustus.

Bert werd namelijk in 2019 koninklijk onderscheiden. Dat was voor Berts medebestuursleden bij de Stichting tot behoud van het Smitsorgel de aanleiding om hem voor zijn tomeloze inzet en betrokkenheid bij hun stichting te bedanken en te eren. Als beheerder van zowel het orgel als het carillon en als bestuurslid is Augustus immers al bijna 20 jaar actief in de Sint Martinuskerk. Daarom kreeg hij volledig de vrije hand en mocht hij als artistiek leider van het concert het programma samenstellen en andere artiesten uitnodigen om mee op te treden. Augustus vindt zichzelf in de eerste plaats kerkmusicus. Daarom koos hij ervoor om de prachtige Messe Solennelle van Vierne uit te voeren in Rooi, samen met zijn bevriende collega Henk Verhoef, de alom gekende organist van de Amsterdamse Nieuwe Kerk.

Dat het er niet eerder van kon komen om dit indrukwekkende werk uit te voeren ligt zowel aan de pandemie als aan de eisen die dit werk aan de uitvoerenden stelt. Je moet immers niet alleen de beschikking hebben over twee uitstekende organisten maar ook over een vierstemmig koor dat dit werk kan uitvoeren. Enkele pogingen om, samen met andere koren, een gelegenheidskoor samen te stellen liepen in die naargeestige Corona-tijd op niets uit. Daarom zijn we nu heel blij dat we het Strijps Kamerkoor onder leiding van Wilko Brouwers bereid hebben gevonden om dit werk uit te voeren. ‘Artist in residence’ Bert raakte tijdens de repetities enthousiast over het koor waar ook jonge mensen, studenten van TU/e, geconcentreerd in meezingen.

In 1900, op zijn dertigste, won de energieke Vierne overtuigend een wedstrijd waardoor hij organist van de Notre-Dame van Parijs werd. Daarna componeerde hij deze plechtige mis voor 4-stemmig koor en orkest (!). Vierne’s leraar aan het Parijse conservatorium, Charles-Marie Widor, adviseerde hem, omdat het lastig is om zo’n groot orkest in een kerk te laten spelen, het orkest te vervangen door twee orgels.

Ofschoon Vierne’s werk in het begin revolutionair werd gevonden zit de plechtige mis solide in elkaar. Zonder overbodige effecten volgt ze de liturgie met mooie thema’s en een bijna symfonische architectuur.

Het is geen alledaags programma. Juist daarom moet u zaterdag de 11e naar dit unieke concert. Ervaar wat er aan het begin van de vorige eeuw in Parijs gemaakt werd! Zo ‘dichtbij’ heeft deze muziek nog niet geklonken. De ‘artist in residence’ en alle overige uitvoerenden staan borg voor een onvergetelijke ervaring.