Afbeelding
Foto: Jos van Nunen

Parate kennis is het belangrijkste

Zakelijk Zakelijk

Sint-Oedenrode - Het barst van de bedrijven in Sint-Oedenrode. Grote spelers op de (inter)nationale markt, startups, maar ook middelgrote bedrijven zijn er gehuisvest. Meer dan tweehonderd van deze ondernemers zijn lid van de lokale ondernemersvereniging Business-to-Business. Allemaal verdeeld over verschillende branches. Al die verschillende sectoren gaat DeMooiRooiKrant een jaar lang belichten. De branche agri-food was in de eerste ronde te zien. Dit keer gaat het om de autobranche. Vier ondernemers worden aan de tand gevoeld. Wat is hun positie in de markt? Hoe staat het er voor? Waar komt hun passie vandaan?

Wat is jullie corebusiness?
“Wij verzorgen projectmatige engineering opdrachten. Het gaat bijna altijd om maatwerk. Mensen leggen een idee bij ons neer en wij maken dat tot werkelijkheid. Een mooi voorbeeld: laatst kwam een partij bij ons die bezig is met de productie van elektrische voertuigen voor stadsdistributie. Wij hebben een ontwerp en prototype gemaakt voor het chassis. Zo kan ik nog heel veel voorbeelden meer opnoemen. Het is heel breed, als het maar met auto’s of autosport te maken heeft. Wij maken wat niet te koop is.”

Wat is belangrijk in jullie vakgebied?
“Parate kennis. Tegenwoordig kan je vrijwel alles maken met computers en machines. Onderdelen krijgen we aangeleverd. Maar uiteindelijk zullen we zelf het idee moeten hebben. Die kennis hebben we in huis. We hebben een jonge club mensen in dienst. Engineers, lassers en monteurs. Als we een opdracht binnenkrijgen, laten we er onze ideeën en kennis op los.”

Wat is jullie mooiste opdracht ooit geweest?
“Dat is moeilijk te zeggen. We krijgen zoveel mooie opdrachten. Ik weet me nog een heel bijzondere Ferrari te herinneren. De meest gekke en gave auto’s komen hier over de vloer. Vaak van mensen die zelf preparateur zijn en hier komen voor onze expertise. We werken aan Dakar-trucks, rallyauto’s en voornamelijk veel klassieke (race)wagens. Twee jaar geleden mochten we voor een opdracht gever rolkooien maken in zestig defensievoertuigen. Dat is één van onze specialiteiten. We maken die ook voor rallyauto’s. Als er dan een ongeluk mee is gebeurd, gaan we de kooi analyseren. Dan vinden we altijd wel weer iets wat beter kan.”

Dan was de crash van F1 coureur Grosjean voor jullie heel interessant?
“Zeker! Veiligheid staat voorop. Ik vind de halo op de cabine niet mooi, maar die discussie is nu ineens over. De halo heeft een leven gered en daarmee haar nut bewezen.”