Laura Aarts
Laura Aarts

Rooise student wint innovatieprijs

Human Interest Human interest

Sint-Oedenrode – In de logopedie zijn meestal weinig technologische ontwikkelingen te bespeuren. Daar heeft de Rooise logopediestudent Laura Aarts met drie medestudenten van Fontys Paramedische Hogeschool verandering in gebracht. Met hun idee voor een Active Logo Floor wonnen ze tijdens een jaarcongres voor het vakgebied een prestigieuze prijs.

Het congres vond ditmaal logischerwijs online plaats. Nog twee andere projecten kregen de kans om zich voor te stellen. Uiteindelijk kwam het team van Laura met 49% van de stemmen uit de bus. De jury gaf aan de Active Logo Floor in de toekomst zeker te willen gaan gebruiken. Een groter compliment kun je bijna niet krijgen.

Wat is de Active Logo Floor?
Fontys Eindhoven is trots op haar studenten dat ze deze prijs gewonnen hebben. Op hun website leggen ze uit wat het idee inhoudt. ‘Een logopedist werkt veel met kinderen. Bij een groot deel van de behandeling zit een kind dan aan een tafel om samen met de logopedist te oefenen. Maar de meeste kinderen kunnen helemaal niet zo lang stilzitten. Die gaan wiebelen, naast hun stoel staan of springen. Hoe zou dat anders kunnen? De studenten vonden inspiratie bij het programma Fit&Vaardig op school. Kinderen leren beter rekenen en spellen als ze bewegen. Dit kan oplopen tot vier maanden extra leerwinst, blijkt uit onderzoek. Bewegen heeft namelijk een chemisch effect op de hersenen, waardoor de aandacht en taakgerichtheid van een kind groter wordt. De studenten bedachten hoe je een interactieve vloer kunt inzetten voor logopedische behandelingen. Sommige bassischolen en revalidatiecentra gebruiken die al. Het idee voor de Active Logo Floor was geboren.’
In dit filmpje wordt de Active Logo Floor goed uitgelegd.

Laura is net als haar teamgenoten Sanne van Hellemond, Emily Yarzagaray en Jessie de Hond en Laura Aarts begonnen aan het derde jaar. Allemaal volgen ze een andere minor. Het feit dat hun project was genomineerd vonden ze al een hele eer. Toen ze uiteindelijk wonnen, waren ze vooral beduusd. Ze wonnen 2500 euro en daarmee gaan ze het product ontwikkelen en proberen op de markt te brengen.