Kirsty van der Heijden
Kirsty van der Heijden

Het onbespreekbare bespreekbaar maken

Zakelijk Zakelijk Op de koffie bij...

Sint-Oedenrode/Son & Breugel - De laatste jaren is wangedrag op de werkvloer een veelgehoord gespreksonderwerp. Op feestjes, in de media, maar ook op de werkvloer zelf. Dat is maar goed ook. Het is namelijk essentieel dat mensen zich veilig, gehoord en gezien voelen op de plek waar ze veel uren doorbrengen. Werkgevers zullen het ook als belangrijk ervaren, maar soms komen ze pas in actie wanneer het te laat is. Zonde, want er kan een hoop gedoe voorkomen worden. Kristy van der Heijden uit Son en Breugel is onlangs gestart als extern vertrouwenspersoon voor grote én kleine bedrijven.

Door: Jeroen van de Sande

Vanwege de actualiteit rondom dit thema zoeken we Kristy op in haar kantoor. Ze werkt vanuit huis, maar is het liefst op locatie aan de slag. Logisch ook, want op de werkvloer kan ze haar stempel drukken. Terwijl Kristy een heerlijke kop koffie voor mijn neus zet, legt ze uit waarom ze deze onderneming is gestart. “Ik heb zelf ervaren hoe het is om je onveilig te voelen op de werkvloer. Dit heeft destijds veel impact gehad op mijn werkplezier. Het is zo waardevol als je dit vervolgens kunt bespreken met iemand van buitenaf. Die ervaring is voor mij een drijfveer om anderen te ondersteunen”. 

Voorheen was ongewenst gedrag op de werkvloer voor Kristy, net zoals voor velen, een ver-van-haar-bed show. Zelf denkt ze dat dit mede komt doordat er in de media vaak extreme voorbeelden worden uitvergroot. Kristy vertelt: “In bijna iedere organisatie is er weleens “gedoe”. In de onderstroom kan er van alles spelen, wat niet altijd zichtbaar is voor anderen en soms lastig te herkennen”. En wie is er dan om te helpen? Juist, bij een aanzienlijk aantal bedrijven is dit nog niet goed geregeld. Al begint daar wel verandering in te komen. “Steeds meer bedrijven nemen hun zorgplicht serieus. Dat stemt me positief, want ik vind dat het vandaag de dag gewoon in orde moet zijn”. Toch is er nog veel te bereiken. “Je ziet bijvoorbeeld nog vaak dat een iemand van HR wordt aangesteld als vertrouwenspersoon. Dit zorgt voor dubbele petten en belangenverstrengeling. Je kunt je dan ook afvragen of werknemers gevoelige kwesties bespreekbaar durven te maken”, geeft Kristy een tip.

Ze komt op mij over als een betrokken en betrouwbaar persoon, waar mensen zich snel bij op hun gemak zullen voelen. Mijn gevoel laat me meestal niet in de steek en dat is nu ook het geval. Kristy heeft namelijk jarenlang in de hulpverlening gewerkt. Honderden mensen heeft ze ondersteund. “Met mijn persoonlijke ervaring en achtergrond in de hulpverlening wil ik mijn expertise naar de zakelijke wereld brengen. Werknemers én werkgevers aanmoedigen om het onbespreekbare bespreekbaar te maken en het gesprek rondom sociale en psychologische veiligheid op gang brengen, dat is wat ik het liefste doe”. 

Terwijl ik mijn tweede bakje krijg ingeschonken babbelen we wat over voorbeelden in de praktijk. Natuurlijk geen case-voorbeelden van Kristy, want zij heeft immers haar beroepsgeheim, maar voorbeelden uit de media passeren de revue. Dat geeft genoeg gespreksstof. Ik denk dat iedereen wel voorbeelden kan noemen. ‘Maar hoe gaan we dat in de toekomst voorkomen?’ is dan een veelgestelde vraag. Ja, dan komt dus Kristy om de hoek kijken. Hoe pakt ze dit dan aan, ben ik benieuwd. Kristy: “Ik ben een onafhankelijke hulplijn voor werknemers. Ik doe mijn best om zo zichtbaar en benaderbaar mogelijk te zijn. Hoe eerder iemand iets bespreekbaar durft te maken, hoe groter de kans dat je samen tot een oplossing kunt komen. Daarnaast heb ik een signalerende en adviserende rol voor de werkgever. Beschouw mij als een ambassadeur van sociale veiligheid, die ervoor zorgt dat dit thema de aandacht krijgt die het verdient.” Een duidelijk verhaal en in mijn voorbereiding ontdekte ik dat een extern vertrouwenspersoon voor een bedrijf van onschatbare waarde kan zijn. Het biedt werknemers de mogelijkheid om hun zorgen te uiten, zodat onnodige escalaties, verzuim en verloop hopelijk beperkt kunnen worden. 

Kristy’s expertise in het omgaan met vertrouwelijke zaken, gecombineerd met haar invoelend vermogen en betrokkenheid, maakt haar de ideale partner voor bedrijven die het welzijn van hun werknemers serieus willen nemen. En dat laatste wordt dus gelukkig steeds normaler. Al is er nog veel werk te doen en Kristy wil niets liever dan daar haar steentje aan bijdragen. Als ze van betekenis kan zijn, dan voelt ze zich op haar best.

Interesse in een vrijblijvend kennismakingsgesprek? Neem dan contact op via info@kristyvanderheijden.nl, bel of stuur een berichtje naar 06-15647713 of neem een kijkje op kristyvanderheijden.nl