Sint-Oedenrode kiest voor zon

Roois nieuws
Duurzaamheid is de toekomst. In 2020 moet 20% van de Nederlandse huishoudens worden aangedreven met zonne-energie. Een EU norm die Duitsland al lang en breed gehaald heeft. Nederland zit pas op vier procent. Er is dus nog een lange weg te gaan. Rooienaar Frank Heijckmann, ondernemer pur sang, zag mogelijkheden en stortte zich vier jaar geleden in de wereld van duurzame energie. Inmiddels met vier dorpsgenoten in zijn kielzog.

KiesZon, zo heet het bedrijf van Frank Heijckmann en zakenpartner Gideon Overwater. Het bedrijf is voor vijftig procent in het bezit van Greenchoice. De vijfde energieleverancier van Nederland die voor de volle honderd procent duurzame energie levert. KiesZon ontwikkelt zonnestroomprojecten voor bedrijven, instellingen en de overheid, maar ook voor particulieren. KiesZon bezit onder meer grote zonnestroomprojecten op de Stopera in Amsterdam, de Apenheul, Desso en verschillende woningbouwcorporaties. Een markt die steeds verder open komt te liggen. Frank, Gideon en hun personeel huizen op dit moment aan het Stationsplein in Den Bosch. “We zijn op zoek naar een nieuwe locatie, want het wordt te klein hier”, verklapt Frank.

Sneltreinvaart
Daarmee geeft de Rooienaar aan dat alles in een sneltreinvaart is gegaan. In januari 2012 sloot Willem van der Heijden zich als eerste personeelslid aan bij KiesZon. Willem: “Ik ken Frank van het hockey in Sint-Oedenrode. Toen ik voor school een afstudeeropdracht moest doen heb ik dat bij Frank gedaan. Weliswaar bij een andere onderneming, maar zo leerden we elkaar kennen op zakelijk gebied. Van beide kanten beviel dat waardoor ik bij KiesZon kon beginnen. Een paar maanden daarna brak de particuliere markt open en toen ging het rap!” Ineens wilde heel Nederland meer weten over zonnepanelen. Hier en daar zag je ze al wel liggen, maar nu wilde ineens iedereen de voordelen horen. Wat bespaart het me per jaar? Wanneer heb ik mijn investering eruit? Allemaal prangende en logische vragen die een antwoord behoeven. Frank en Gideon stonden voor de logische stap om meer personeel aan te nemen. Dat gebeurde in een rap tempo. Frank: “Vooral de doorbraak in de particuliere markt heeft die groei teweeg gebracht, maar lang niet alleen dat. We waren al een tijdje een belangrijke speler in het exploiteren van zonnepanelen op gebouwen. Daarnaast werken we veel samen met woningbouwverenigingen en zijn we bezig met een groot project om op 200 basisscholen en ruim 100 sportverenigingen in Nederland zonnepanelen te plaatsen.”

Hard werken
Behalve Willem zijn ook Rooienaren Edo Swinkels, Maarten Verheggen, Bob Meijer en sinds kort Geert Kraaijvanger in het circus van de zonne-energie terecht gekomen. Hun kantoren en werkplekken grenzen aan elkaar en hoewel ze elkaar door en door kennen, geven ze aan dat er hard gewerkt wordt. “Natuurlijk wordt er wel eens een grapje uitgehaald of wat gebuurt, maar het is hier absoluut geen theekransje”, bevestigt Willem, die verantwoordelijk is voor sales en management.

“Het is hier absoluut geen theekransje”

Hij was het eerste personeelslid die zijn intrede maakte binnen KiesZon. Bob en Edo volgden een paar maanden later. Edo: “Na mijn studie International Business’ ben ik hier begonnen. Ze hadden dringend mensen nodig. Al snel maakte ik een opstap naar de back-office. Ik ondersteun nu klanten op operationeel gebied en houd me bezig met voorraadbeheer en logistiek.” Tegenover hem aan hetzelfde bureau zit Maarten, die sinds het afronden van zijn MER opleiding in augustus vorig jaar bij KiesZon op de loonlijst staat. Samen delen ze de back office taken. Maarten is daarnaast ook verantwoordelijk voor een stuk projectmanagement. “Dit bedrijf sprak me direct aan”, zegt hij resoluut. “Bovendien zijn er voldoende doorgroeimogelijkheden. Of ik er goed aan doe om bijna alleen met bekenden te werken? Dat weet je nooit helemaal zeker, maar ik ben er van overtuigd dat we sneller iets voor een ander doen dan normaal.” Bob ontbreekt op kantoor. Hij is bijna altijd buiten, op bezoek bij klanten. Liefkozend wordt hij door zijn collega’s ‘Bob de Schouwer’ genoemd, omdat hij de schouwingen voor zijn rekening neemt. Als een klant zonnepanelen wil, komt Bob inventariseren wat de mogelijkheden zijn en waar men op moet letten. Waar is er schaduw? Heeft de klant een vrije groep in de meterkast? Als Bob geweest is, is er een hoop duidelijk geworden en kan de klant perfect geholpen worden. Geert komt Bob vanaf september ondersteunen bij het bezoeken van (potentiele) klanten. Frank: “We komen al een tijd bij de mensen thuis. Het is een extra servicepunt. Zo weet iedereen wat er gaat gebeuren en het contact met de klant is persoonlijk.”

Terwijl in Duitsland wijnvelden vol zonnepanelen zorgen voor warm water en werkende stopcontacten zijn in Nederland pas 80.000 woningen voorzien. Volgens Frank heeft dat alles te maken met de overheid. Duitsland pompte vele miljarden in duurzame energie. De Nederlandse overheid een schamele dertig miljoen. Er is nog een lange weg te gaan. Bijvoorbeeld zonnepanelen op alle overheidsgebouwen. “Ik vind het raar dat die gebouwen nog niet vol liggen”, geeft Frank zijn mening. “Een grote investering is het namelijk niet. Het kost maar een paar cent per kilowatt uur meer.” Dat geeft stof tot nadenken. Deze Rooienaren kiezen in ieder geval voor zon. Nu de rest van Nederland nog.