Luc van den Tillaart, stopt na 21 jaar als voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Klompenmakers
Luc van den Tillaart, stopt na 21 jaar als voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Klompenmakers Foto: Hans van den Wijngaard

Na 21 jaar een einde aan voorzitterschap

Human Interest

Sint-Oedenrode - Luc van den Tillaart was 21 jaar voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Klompenmakers. Komende vrijdag, tijdens de jaarvergadering neemt de Rooienaar afscheid. Niet omdat hij niet verder zou willen, maar zijn gezondheid staat het niet langer toe om de functie te bekleden. DeMooiRooiKrant sprak met van den Tillaart, die vol passie over de klomp en de Nederlandse klompenindustrie kan vertellen.

Door Hans van den Wijngaard 

“Tulpen, molens en klompen, waar ter wereld je ook komt, wij Nederlanders worden met deze drie geassocieerd”, vertelt Luc. “Grote bedrijven als KLM en DAF nemen steevast een klompenmaker mee als zij zich waar ook ter wereld presenteren. Je kunt in Shanghai een plaatje van het Evoluon laten zien, er is geen mens die de link met Nederland legt. Maar als je een klomp al is het maar aan een sleutelhanger laat zien, dan weet iedereen dat je uit Nederland komt” .

Vroeger liep iedereen op klompen, mensen hadden geen geld om leren schoenen te kopen. Het dragen van klompen is in de loop van de jaren veel minder geworden. Toch zijn er landelijk nog meer dan tien machinale klompenmakers actief. Zij zijn verenigd in de Nederlandse Vereniging van Klompenmakers, de NVK. In de eerste helft van de vorige eeuw waren er veel meer klompenmakers in Nederland. Dat had twee redenen, ten eerste droegen veel meer mensen dan tegenwoordig klompen en zeker net zo belangrijk de productie was deels nog handmatig en daarmee lager dan nu.

Lees woensdag verder in DeMooiRooiKrant