Marco (2e van links) met zijn vrienden op de rode loper.
Marco (2e van links) met zijn vrienden op de rode loper. Foto:

Rooienaar draagt bij aan filmsucces De Slag om de Schelde

Human Interest Human interest

Ben je op een regenachtige avond al lekker op de bank gekropen om naar De Slag om de Schelde te kijken, heb je een bezoek aan de bioscoop gebracht of ben je dat nog van plan? De oorlogsfilm is een groot succes en één van onze Rooienaren werkte eraan mee om het tot stand te brengen.

Door: Caroline van der Linden

Reden genoeg om een bezoek te brengen aan Marco Verbeek (25 jaar), één van de financial controllers van dit megasucces. Deze Rooienaar, die na zijn basisschooltijd naar het Elde ging en daarna voor bedrijfseconomie koos op de Fontys Hogescholen, ontdekte al snel dat de hele dag naar een Excel bestand staren, niet hetgeen was, wat hij wilde. En aangezien hij al een aantal jaren in Veghel bij de Industry bioscoop werkte, waar hij zijn passie voor films ontwikkelde, werd hij door een oud klasgenoot op het idee gebracht om International Media en Entertainment Managent te gaan volgen in Breda. Hij sloeg deze weg in en vond er wat hij zocht. Tijdens zijn afstudeerstage kwam hij bij het bedrijf Levitate Film terecht, de producent van de film De Slag om de Schelde. In het begin van zijn stage lagen de plannen voor de film op initiatief van het vfonds, Nationaal Fonds voor Vrede, Vrijheid en Veteranen, al op tafel. Er moest een film komen over 75 jaar vrijheid, aangezien er nog maar enkelen zijn van de generatie die de oorlog hebben meegemaakt. Nu konden zij nog overbrengen hoe het voor jonge mensen is geweest.

Het script lag er, maar de vraag was hoe het gefinancierd kon worden. En aangezien het één van de duurste Nederlandse films ooit is, van zo’n 14 miljoen euro, was er heel wat voor nodig. Een mooie taak die weggelegd was voor Marco en zijn mede-collega’s. Terwijl de filmopnames al in volle gang waren, was het team waar hij meedraaide, nog druk doende om alles financieel rond te krijgen, door middel van het aanvragen van subsidies, sponsoring en investeerders en met name de bijdrage van het Nederlands Filmfonds. Maar het lukte, zeker toen boven verwachting ook Netflix instapte, om mee te helpen de film te realiseren. De eerste Nederlandse Netflix film ooit gemaakt, zou er komen. Een gigantische klus, die nog steeds loopt, maar een geweldige ervaring voor Marco, eentje om nooit te vergeten, want de film is inmiddels te zien in negen verschillende talen, in honderdnegentig landen.

Naast het coördineren van de financiële tak, ging Marco regelmatig mee de set op om één en ander bij te sturen. Hier ontmoette hij onder andere Tom Felton, één van de hoofdrolspelers van de films van Harry Potter, waar hij in de rol van Draco Malfidus wereldbekend werd. Dat het enige tijd kostte om hem als speler voor De Slag om de Schelde aan boord te krijgen, was dan ook zeker de moeite waard.

De Slag om de Schelde speelt zich af in het najaar van 1944 als er een zeeslag plaatsvindt tussen Zeeland en het westen van Brabant. In het bloedstollende verhaal volg je verschillende mensen die noodlottig met elkaar verweven zijn: William, een doorgedraaide Britse zweefvliegtuigpiloot, Marinus, een Nederlandse man die voor de Duitsers vecht en Teuntje, een verzetsstrijdster. De strakke regie van Matthijs van Heijningen en het scenario van Paula van der Oest maken hun avonturen meeslepend. Niet voor niets dat de film een half jaar geleden de beoogde kersthit in de bioscopen zou worden. Tot de wereldpremière medio december helaas precies samenviel met het begin van de lockdown. “Onze koning zou een bezoek brengen, maar precies op die maandag vertelde Rutte dat we een tweede lockdown ingingen. Op weg van Amsterdam naar Vlissingen naar de première hoorden we het bericht, waardoor het niet door kon gaan”, vertelt Marco. Maar inmiddels, na zo’n drie en een half jaar, is de film een prachtige kans om een groot publiek weer de weg naar de stoel met popcorn te wijzen of heerlijk thuis te laten genieten met een abonnement op Netflix.

Het is dan ook een film met sensationele fragmenten en lovende kritieken. Marco vertelt hoe de spectaculaire vliegtuigcrash vanuit het perspectief van de cockpit, een staaltje actiefilm zoals dat niet eerder in de Nederlandse filmgeschiedenis is vertoond, tot stand is gekomen. “Het zweefvliegtuig wat hiervoor is gebruikt, is met de originele tekeningen uit de Tweede Wereldoorlog, compleet nagebouwd. Het is voor de opname in het weiland gelegd waar deze crashte. De cockpit is zo gebouwd dat deze mee kon draaien met de acteurs en alle visuele effecten zijn met de computer nagemaakt, zodat het echt lijkt of deze vliegt. Zo’n tachtig procent van alles wat voor deze film met de computer is gemaakt, zit in deze scène. De overige scènes zijn allemaal op locatie uitgevoerd, met echte mensen, kostuums en voertuigen die we van defensie mochten lenen. Voor het moment van de crash is de cockpit aan een zipline gehangen om deze daadwerkelijk in het water te laten vallen. De mensen zijn er later met behulp van de computer ingezet. Een uitdagende klus, wat dan ook de duurste scène is geworden in de gehele Nederlandse filmgeschiedenis, zo’n 1,2 miljoen euro met een tijdsduur van een paar minuten. Het is dan ook wel één van de indrukwekkendste momenten van de film.” En leuk om te weten, op dit moment is het vliegtuig, de Horsa Glider, gestationeerd in museum Bevrijdende Vleugels in Best.

“De film is op verschillende locaties opgenomen, onder andere in Litouwen, voor alle actiescènes”, vertelt Marco verder. “Om dit in Zeeland te doen, was geen optie, daar mogen niet zomaar ontploffingen worden uitgevoerd.” Want terwijl er in ons land wel wat gedegen vergunningen aan vooraf gaan, was in Litouwen vrijwel alles toegestaan. “Verder is half Zeeland afgezet om de overige scènes op te kunnen nemen. Met nog wat scènes in Friesland en nog een heel aantal plekken in België, was met zo’n 55 draaidagen, op zo’n 30 verschillende plaatsen, het plaatje compleet.”

Een maand voordat de film op Netflix kwam, werd er tijdens het filmfestival in Vlissingen een event georganiseerd”, vertelt Marco. “Hier waren ooggetuigen uit de Tweede Wereldoorlog aanwezig. Deze mensen werden naast de huidige acteurs gezet. Wat zij hadden meegemaakt zou via de personages in de film te zien zijn. Een oude vrouw die als verzetsmeisje naast haar filmpersonage stond en een oude man die nog maar vier jaar was, toen zijn vader net voor de Tweede Wereldoorlog bij de NSB ging. Terwijl hij daar op die jonge leeftijd zelf niets aan kon doen, vertelde hij dat de rest van zijn leven hierdoor bepaald was. Elke keer als hij ergens binnenkwam waar hij zichzelf voorstelde en anderen zijn naam hoorden, werd hij ermee geassocieerd. Toen hij dat vertelde stonden er zo’n tweehonderd mensen doodstil te luisteren naar zijn verhaal, waarbij hij na 75 jaar nog steeds in tranen uitbrak. Dat was wat we probeerden neer te zetten met deze film. Het had zo’n impact op velen en ook op mij, dat ik dat moment nooit zal vergeten en me realiseer hoe belangrijk deze film daadwerkelijk is.”

Het succes waar Marco met zijn ambitie aan deel mocht nemen, een spektakel met gevechtsscènes die uit de bekende film Saving Private Ryan lijken te komen, wat vergeleken met Hollywood met een minimaal budget tot stand kwam, zorgt voor een mooie opmars in zijn carrière. Inmiddels heeft hij een vaste baan bij het filmbedrijf en is hij al bezig met een volgende productie. Dit keer de verfilming van het boek Stromboli (een vulkanisch eiland in Italië) van schrijfster Saskia Noort met actrice Elise Schaap in de hoofdrol. De afgelopen maanden is hij dan ook weer druk bezig geweest met het rondkrijgen van de financiering voor deze film. Hiervoor woont Marco in Amsterdam, waar het bedrijf gevestigd is. “Het is een prachtig avontuur, zeker niet altijd gemakkelijk”, vertelt Marco, “want het filmwereldje is klein, wat je doet moet je goed doen, want maak je een flinke misser, dan lig je er uit. Continu anticiperen op het proces is belangrijk, elke dag kunnen er dingen gebeuren, zodat je je plan moet bijstellen, maar juist die afwisseling daagt me enorm uit.“

Naast de mooie uitdagingen waar hij buiten Rooi mee bezig is, blijft hij graag vertoeven in ons dorp, waar hij een bijdrage levert aan de intocht van de Sint en het mooie initiatief van Arne Balk ondersteunt, een film over ons eigen Rooise dorp. En wie weet kunnen we nog ooit iets tegemoet zien, gemaakt door zijn eigen productiebedrijf.

Afbeelding