Het Eindhovens Kamerkoor
Het Eindhovens Kamerkoor

Grote waardering voor concert van Eindhovens Kamerkoor

Cultuur Kunst en Cultuur

Sint-Oedenrode - Dit najaarsconcert in de cyclus Smitsorgel -concerten had als thema ‘Ruhe und Frieden’ Het sloot heel mooi aan met de beleving in de natuur om ons heen. De milde herfstige zondagmiddag onder een nevelig bleek zonnetje stemde tot rust en ingetogenheid. Welk een zegen om in die sfeer het Eindhovens Kamerkoor te kunnen beluisteren met prachtige koormuziek.

Door: Mattie De Schepper 

Programmaopbouw en toelichting
Het is altijd een kunst om een programma samen te stellen dat ten volle beantwoordt aan een gesteld thema dat voor de luisteraars toegankelijk en inspirerend is en waarin een koor zich muzikaal optimaal kan profileren. Het Eindhovens Kamerkoor met hun dirigent Arjan Veen is hier bijzonder goed in geslaagd. De insteek van dit concert was stil te staan bij waardevolle muzikale nalatenschap van de 150 jaar geleden geboren Max Reger. Zij kozen ervoor om de muziek van Max Reger in de context te zetten van zijn grote voorbeeld Bach en zijn zielsverwante voorgangers Mendelssohn en Brahms door wiens werk hij zich geïnspireerd wist. Daarnaast kozen zij voorkoormuziek van Rheinberger en Hindemith wiens stijl en klankidioom sterk beïnvloed werd door Reger, de door hen beiden zeer geprezen voorganger. Een compliment voor het programmaboekje dat voorzag in alle gezongen teksten met vertalingen. Door het concert te beginnen en ook te eindigen met Bach werd recht gedaan aan Reger die Bach ‘begin en einde van de muziek’ noemde.

Een luisterrijk concert
Al bij de eerste klanken van Bachs koraal ‘Wie schön leuchtet der Morgenster’ en de daarop aansluitende orgelkoraalvariaties van Max Reger was duidelijk dat zowel koor als organist een waarborg waren hoogstaande vertolkingen. Hiervan getuigden de bezield gebrachte gezangen Brahms en Mendelssohn. Mede door de loepzuivere en heldere stem van soliste Jojanneke Nijdam werd ‘Hör mein Bitten’ een lied dat je diep van binnen raakt. Die ontroering wist het koor ook los te maken met ‘Bleib bei uns’, het zo verstilde Abendlied van Rheinberger. De subtiel gebrachte liederen ‘Un cigne’ en ‘En hiver’ van Hindemith op tekst van Rilke, zullen zeker bij de talrijk aanwezige oud-leden een gevoelige snaar geraakte hebben. In de tot slot gekozen interpretaties van Reger en Bach van ‘Nachtlied’ trof ons hoe verwant en toch verschillend in klankbeeld het Godsvertrouwen bij beiden aanwezig was.

Dank en waardering 
Mijn wens, als oud-lid van dit koor waar ik 27 jaar met bezieling in zong, dat zij een fijn publiek zouden krijgen werd vervuld. Ik zag overal dankbare gezichten en hoorde grote waardering voor dit prachtige koor en hun getalenteerde toegewijde dirigent/organist Arjan Veen.

Het Eindhovens Kamerkoor