De lezing werd gegeven in Mariëndael. Foto: Cor van Oorschot
De lezing werd gegeven in Mariëndael. Foto: Cor van Oorschot Foto: cor van oorschot

Postduif, croissant en tulp van islamitische herkomst

Cultuur Kunst en Cultuur

Sint-Oedenrode - We staan er niet bij stil, maar de invloeden vanuit de islamitische wereld op de onze, zijn talrijk. Wist u bijvoorbeeld dat de postduif een Arabische uitvinding is? En dat ook de croissant van islamitische oorsprong is – en uit Oostenrijk komt? En dat onze geknoopte tafelkleden eigenlijk Perzische tapijten zijn en dus op de vloer horen? Deze weetjes werden verteld door kunsthistoricus Hans Vogels, docent kunsten aan de Jan de Bouvrie-academie in Deventer, en gefascineerd door hoe culturen elkaar beinvloeden.

Door: Elli de Rijk

Vogels was door het Roois Kultuur Kontakt en de Senior Rooi Cultuurclub uitgenodigd om dinsdag 21 maart een lezing te geven in Cultureel Centrum Mariëndael. Hij liet aan de hand van aansprekende voorbeelden zien welke islamitische elementen er in onze westerse kunst en architectuur terug te vinden zijn.

Vogels wist met zijn verhaal te boeien en te verrassen. Het publiek kreeg een duidelijk historisch overzicht, van de opmars van het islamitische rijk, dat behalve Turkije en het Midden-Oosten ook grote delen van Azië, Noord-Afrika en Zuid-Europa omvatte. Een aantal van de moskeeën en paleizen die in dit grote rijk gebouwd werden, zijn bewaard gebleven of gerestaureerd (denk aan de Al Aqsa moskee in Jerusalem, het Alhambra in Granada). Al in de 7e eeuw gebruikten de moslims spitsbogen in hun bouwwerken, iets dat in West-Europa pas drie eeuwen later opkwam (zo zijn er spitsbogen bij de bouw van de Sint-Jan gebruikt).

Lees woensdag verder in DeMooiRooiKrant