De inzender van deze brief dringt nog maar eens aan op het vernieuwen van de Ollandseweg.
De inzender van deze brief dringt nog maar eens aan op het vernieuwen van de Ollandseweg. Foto: Jeroen van de Sande

Verkeersdrempel

Ingezonden Ingezonden

Sint-Oedenrode - Met 60 per uur over een verkeersdrempel….. Al jarenlang kijk ik met groot vermaak naar het verkeersbordenbeleid in Rooi. Het is een poging tot internationale allure (Shared Space, Kort en Lang Parkeren) en boerenkneuterigheid (allerlei vage bordjes langs het fietspad van de Ollandseweg om maar onder enige verantwoordelijkheid voor een ongeval uit te komen).

We rekenen duidelijk op een hoop volk hier in het Brabantse. Er is echter een hiaat in de informatievoorziening, en wel in het buitengebied. We doen heel erg ons best om te zorgen dat we niet harder rijden dan 60 km/uur. Mooie snelheid, valt niks op aan te merken. Mijn vraag is alleen waarom er dan drempels liggen waar je maar met 30 km/uur overheen kan, omdat anders de bodemplaat onder je auto uit ligt. Probeer maar eens strak 60 te rijden over de Schootsedijk. Dat lukt je niet, tenzij met een heel dikke SUV. Maakt niet uit, maar we missen borden die aangeven dat er een drempel aan komt. Maar waarom liggen ze daar? Als je 60 mag, waarom zijn er dan van die remmers? Onze toeristen komen na een lange tocht laat in de avond aan met hun caravannetje richting camping, rijden in het donker nietsvermoedend, met voorgeschreven snelheid en stuiteren met 60 km/uur over een drempel die als springplank dient. Einde vakantie. In het donker, zeker met slecht weer, zie je heel laat dat je vaart moet minderen. Hebben we het effect op het milieu nog even achterwege gelaten. Remmen i.p.v. gas loslaten, en optrekken. Honderden keren per dag. Dus, zet er borden of waarschuwingssignalen neer, of zorg dat je gewoon met 60 km/uur over de drempel kan. (En doe onderhand eens iets aan dat fietspad Ollandseweg).

John Schuurman