Een foto uit de beginjaren. Bas en Jeroen (r) bij het voormalige kantoor. Sinds 2,5 huizen ze in Mediahuis Meierijstad.
Een foto uit de beginjaren. Bas en Jeroen (r) bij het voormalige kantoor. Sinds 2,5 huizen ze in Mediahuis Meierijstad.

Jeroen van de Sande: “Samen maken we de krant”

Human Interest Human interest

Sint-Oedenrode - Na de havo koos Jeroen van de Sande voor de opleiding journalistiek. Ondanks dat hij ‘over’ was naar de tweede klas, besloot hij toch om naar zijn gevoel te luisteren en te stoppen. Een studie vrijetijdsmanagement volgde, maar ook dat duurde maar een jaar. Voetballen en uitgaan bleven leuker. Toch moest er ook gewerkt worden. Na een kortstondige carrière als fruitplukker bij Ad de Bever werd hij koerier. Elke dag heel vroeg op, pakketjes rondbrengen en hard werken. “Toen heb ik geleerd wat discipline is en dat was goed voor me”, zegt hij daar zelf over. Bovendien kwam hij er achter wat hij wilde. Hij meldde zich aan voor de mbo opleiding detailhandel. Met een omweg belandde hij uiteindelijk toch in de wereld van de journalistiek.

Jeroen werkte 1,5 jaar bij Roxs Elektro en daarna kwam hij terecht bij De Wit Schijndel. Eerst als verkoper en daarna als inkoper en afdelingshoofd van de sportafdeling. ’s avonds had hij tijd over. Jeroen wilde wat doen. Het schrijven begon weer te kriebelen. “Ik schreef stukjes voor een motorcrosswebsite en bezocht voetbalwedstrijden voor het Brabants Dagblad. In die tijd was Bas van Turnhout al enige tijd bezig met MooiRooi.nl. Het leek me wel leuk om ook voor die website af en toe wat te schrijven. “Daarom stuurde ik een mailtje naar Bas met de vraag of ik iets voor MooiRooi kon betekenen”, vertelt Jeroen. Het antwoord liet niet lang op zich wachten, al binnen een paar minuten rinkelde de telefoon (“typisch Bas”, knipoogt Jeroen) en de volgende dag had hij een ‘sollicitatiegesprek’. Er was meteen een klik tussen de twee, of eigenlijk drie, want ook Anja, de vrouw van Bas speelde en speelt nog steeds een belangrijke rol op de achtergrond.

Jeroen: “Al heel snel ontstonden er plannen om een echte krant uit te geven. Elke donderdag kwamen we bij elkaar om te kijken hoe andere kranten er uitzagen. Maar wat we nog veel belangrijker vonden, was om te kijken hoe wij het beter konden doen. We hadden geen verstand van het maken van kranten, maar we konden als lezer wel heel goed bepalen wat beter kon. We werden niet gehinderd door kennis en dat werkte in ons voordeel.”

De lezer wil kwaliteit
Na al dat denken, onderzoeken en bezoeken van drukkerijen en uitgeverijen kwamen de twee uitgevers in de dop tot de conclusie dat ze een krant wilden uitgeven in fullcolour, op net wat chiquer papier en met grotere letters dan in andere kranten. Zeker fullcolour was in die tijd niet gebruikelijk. “We probeerden ons te verplaatsen in de lezer. Die wil kwaliteit en dat wilden wij dan ook bieden”, benadrukt Jeroen. “Toen we wisten wat we wilden, moesten we de volgende stap zetten. Was er draagvlak bij adverteerders? Tenslotte zal een krant en zeker een krant met een hogere kwaliteit ook betaald moeten worden. Al snel bleek dat we ook onder heel veel Rooise ondernemers voldoende vertrouwen en draagvlak hadden. In mei 2010 verscheen de eerste proefkrant in Sint-Oedenrode. Die allereerste DeMooiRooiKrant werd positief ontvangen in het dorp. Zelf waren we nog niet helemaal tevreden.”

“We waren er al snel over uit dat de krant vanaf kermiswoensdag wekelijks ging uitkomen. We wilden het goed aanpakken”, zo gaat de geboren Nijnselaar verder. “We wilden een krant voor en door Rooienaren zijn. Dat betekende dat we niet van uit huis of vanuit een kantoor op een bedrijventerrein wilden opereren. We wilden midden in het dorp zitten. Ons publiek, zowel de adverteerders als de lezers, moeten gemakkelijk bij ons binnen kunnen lopen. We staan niet boven of naast de Rooise mensen, maar we zijn een deel van de Rooise samenleving. Er was een pand vrij op de Heuvel. Het werden maanden van hard werken. Het nieuwe kantoor inrichten en tegelijkertijd werken aan de nieuwe krant. Maar het lukte, op woensdag 25 augustus 2010 viel de eerste wekelijkse DeMooiRooiKrant op elke Rooise deurmat.”

Het wiel opnieuw uitvinden
“In de eerste maanden was het volop pionieren. We waren nieuw in de uitgeverswereld. Alles wat we deden moesten we zelf ontdekken. Bas regelde de commercie, ik de redactie en Anja kreeg meer en meer administratie te verwerken. We renden van links naar rechts, de deadline kwam er niet aangesloft, die sprintte wekelijks naar ons toe. We werkten met Word, Excel en mapjes per pagina in de verkenner. De DTP’er haalde de bestanden uit de mapjes en zette zo elke pagina in elkaar”, lacht Jeroen. “Dat kostte vele uren werk en het gebeurde dan ook vaak dat we ruim na middernacht met de krant klaar waren. Toch was ik ’s morgens om halfacht weer op de redactie. Dat viel ook veel Rooienaren op. Ik kreeg dan ook meermaals de opmerking ‘bij jullie brandt altijd het licht!’ De mensen waardeerden dat denk ik, die zagen dat we het niet voor niets kregen. We waren echt zelf het wiel aan het uitvinden. Dat was ook een belangrijke reden voor ons om software te laten ontwikkelen om de krant op te maken.”

Wat gaat de toekomst brengen?
Bij een jubileum moet je niet alleen terugkijken, maar ook een blik in de toekomst werpen. Hoe lastig dat dit kan zijn blijkt dit jaar wel. “Ons belangrijkste streven is om te voorkomen dat we een krant met betaalde abonnementen worden en dat de website achter een betaalmuur verdwijnt. Veel landelijke en regionale kranten kiezen daar wel voor om te overleven, door teruglopende advertentie-inkomsten. Wij willen gratis blijven, op papier en online. We realiseren ons dat voor veel Rooienaren MooiRooi.nl de eerste nieuwsvoorziening is. Eerst kijken ze wat er in Rooi speelt en daarna pas verder. Dat willen we graag zo houden. Daarom zijn we onlangs met MooiRooi Plus begonnen. Lezers kunnen met een kleine jaarlijkse bijdrage er voor zorgen dat we DeMooiRooiKrant op alle adressen kunnen blijven bezorgen en dat we elke dag actueel Roois nieuws op MooiRooi.nl blijven brengen”, zo zegt Jeroen.

Dank aan alle medewerkers
“Ik wil heel graag benadrukken dat het niet alleen Bas, Anja, José en ik zijn, die elke week zorgen voor een goed gevulde krant. We hebben een prachtig team van mensen om ons heen. Veel van hen dragen al tien jaar een steentje bij. Allemaal komen ze met regelmaat langs voor een kop koffie. Dan stromen de ideeën binnen. Het is heerlijk om met al die mensen te werken. Het gaat gemakkelijk, want allemaal hebben ze een kloppend hart voor Sint-Oedenrode. Ook ben ik alle ondernemers, verenigingen en stichtingen enorm dankbaar voor het vertrouwen. Net als alle burgers van Sint-Oedenrode. Ik zeg wel eens dat we het clubblad van dit dorp zijn en veel content komt van onze lezers. Samen maken we de krant. Het is mooi dat het op deze manier gaat in dit dorp. We kennen inmiddels het medialandschap van Nederland. Ik kan je verzekeren, het gaat maar op weinig plekken zoals hier. Daarvoor wil ik iedereen bedanken”, zo sluit Jeroen af.