Ad en Monique bij al de bladmuziek van Ad.
Ad en Monique bij al de bladmuziek van Ad.

Altijd weer een ander repertoire

Algemeen Kunst en Cultuur

Sint-Oedenrode - Het Roois Kamerkoor telt momenteel zo'n twintig leden, maar begon in 1974 ooit met acht zangers; vier heren en vier dames. Een gemengde bezetting die zowel a capella als met instrumentale begeleiding het repertoire uitvoerden, bestaande uit verschillende stijlperioden, van renaissance tot hedendaags. Leuk om daarom in het kader van het 45-jarig bestaan eens in gesprek te gaan met voormalig dirigent en oprichter van het koor Ad van de Wetering. Ook zijn huidige dirigente Monique Joosten schoof aan.

Door: Caroline van der Linden

Bij Ad thuis aan de Lindendijk komen we bij elkaar. Voor ons gesprek zet hij de muziek even uit, die normaal gesproken vast en zeker de hele dag aan staat. Ad is geboren en getogen in Sint-Oedenrode. Enige tijd verbleef hij vanwege zijn werk en studie elders in het land, maar hij is een echte Rooienaar en voor zijn geboortedorp van grote betekenis geweest voor het culturele leven. Hij studeerde schoolmuziek aan het Brabants conservatorium, onder andere koordirectie bij Jan Boogaarts. Ad: "Van hem heb ik heel veel geleerd." Daarnaast studeerde hij nog orkestdirectie bij Lucas Vis, Anton Kersjes en Jan Stulen. Ad, die het Roois Kamerkoor in 1974 oprichtte, heeft 39 jaar de muzikale leiding hiervan gehad. Bij de opstart begon hij al meteen met een vierstemmig koor; twee sopranen, twee alten, twee tenoren en twee bassen. Geleidelijk aan heeft hij de grenzen verlegd van wat met het koor haalbaar was. Eén van de tradities die hij in het koor heeft geïntroduceerd, is om steeds weer nieuwe uitdagingen aan te gaan. Ad was ook gedurende twaalf jaar dirigent van Kamerorkest Alveare en van 1982 tot en met 2007 dirigeerde hij tevens het Gemengd Koor van Sint-Oedenrode. Ook grote - en kleine - projectenkoren die onderdeel waren van of geïnitieerd waren door het Gemengd Koor stonden onder zijn leiding. Daarnaast dirigeerde hij een aantal projecten op diverse terreinen en uit verschillende muzikale stijlperioden, waaronder een serie van authentieke uitvoeringen van de Drei Groschen Oper van Brecht en Weill in Tilburg. Verder "Dido and Aeneas" van H. Purcell, het "Requiem" van W.A. Mozart en "Cantique de Jean Racine" van G. Fauré. Bij het Academisch Genootschap Eindhoven had hij de leiding bij de uitvoering van een vijftal musicals.

Lees woensdag verder in DeMooiRooiKrant

Afbeelding