Het was genieten in Kasteel Henkenshage.
Het was genieten in Kasteel Henkenshage. Foto: Jos van Nunen

Inspirerende start concertserie 'Podium OpMaat'

Algemeen Kunst en Cultuur

Sint-Oedenrode - Het contrast van wat deze regenzondag ons buiten bood tegenover van wat ons binnen in het kasteel te beurt viel was wel heel groot. Het was lekker warm in de concertruimte van Henkenshage, ook de sfeer was voelbaar warm. Naast de trouwe bezoekers van deze concerten op zondagmiddag waren dit keer opvallend veel jongeren gekomen. Je kon merken dat er was uitgekeken naar het concert van Daphne van Zundert en haar muzikale vrienden.

Door; Mattie De Schepper

Carte Blanche geven aan een zo jong iemand als Daphne (19), kan alleen op grond van goede ervaring en vertrouwen. En dat had de organisatie. Daphne trad al als jong kind op in Sint- Oedenrode en gaandeweg bleek hoe haar muzikaliteit en meervoudige talenten zich ontwikkelden. Zij kreeg de vrijheid en de kans om een eigen invulling te geven aan het programma. Daphne is iemand die blijkbaar goed is in het opbouwen en levendig houden van een muzikaal en artistiek netwerk. Het is een hele rijkdom als je een moeder hebt als Maria Appünn die meedenkt, meezingt en tevens garant kan staan voor pianobegeleiding en een volwaardige eigen solistische inbreng. Samen met Daphnes' tante Ellen Appünn op cello, Edda Hoving en Judith Enckevoort zang en blokfluit, haar vriendin Rosalie Ardts, conservatoriumstudente zang met moeder Louise Rijs, docente zang en blokfluitdocente Eleanor de Groot, van vele muzikale markten thuis en voor deze gelegenheid ingezet als altvioliste en basso continuo partijen op spinet, is een zeer gevarieerd en boeiend programma tot stand kunnen komen. Groot compliment hiervoor Daphne!

Aaneengeregen pareltjes en musiceervreugde
In soli, vocale duetten, drie-vier en vijfstemmige composities van Purcell, Händel, Cima, Mendelssohn, Schumann, Brahms, gaf Daphne blijk van inleving in tekst en samenklank. Daphnes' stem is warm, soepel en expressief, ze bestrijkt een grote tessituur en heeft alles in zich om uit te groeien tot een heel goede vocaliste. De duetten samen met Rosalie Ardts lieten ons ervaren hoe heerlijk het is te musiceren met een gelijkgestemde zielsverwante. In het duet voor blokfluiten met Judith Enckevoort werden we overspoeld met aardig wat virtuositeit. Het serene en intense samenspel van de zussen Ellen en Marja Appünn raakte ook onze gevoelige snaar. Daphnes' poëtische aanleg klonk door in haar verwoording van 'Liebestraum' en in een eigen pianocompositie. Laat hopen dat 'Gestillte Sehnsucht' van Brahms hoog op haar repertoirelijst komt en dat we kunnen horen hoe ze in dat lied kan groeien.

Roots en rijkdom
Het gezegde over de appel en de boom, werd vanochtend meervoudig bewaarheid o.a. in de vocaal hoogstaande uitvoering door Marja Appünn ( moeder van Daphne) van Händels canzone en vakkundig begeleid door Edda Hoving (moeder van Judith Enckevoort) op blokfluit. Beiden vervoegden zich voor het slotlied bij Daphne en Rosalie en haar ouders Louise Rijs en Nol Ardts voor de koorzetting van het zo mooie Schotse lied 'Loch Lomond'. Daphne, moge dit concert bijdragen tot een OpMaat naar het grote podium! Kijk voor alle foto's op www.mooirooi.nl


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding