Werken met de computer; niet geheel zonder gevaar

Roois nieuws
Regelmatig valt er in verschillende bladen en kranten wat te lezen over werken met de computer en de gevaren die daarbij om de hoek komen kijken. Dat is maar goed ook. Hoe meer waarschuwingen hoe beter. Dat vinden Mies Kreijveld (coördinator internetcafé Odendael) en Bert Smulders en Sylvia Kelders (resp. adviseur particulieren en medewerker virtueel adviescentrum van de Rabobank) ook. Zij ervaren dagelijks dat mensen de dupe zijn van internetcriminaliteit of onwetendheid.

Vooral internetcriminaliteit is een groot probleem. De Rabobank geeft graag goede voorlichting om zoveel mogelijk problemen te voorkomen. “De criminelen worden steeds geraffineerder”, vertelt Smulders. “De telefoontjes die ze plegen en mails die ze sturen zijn steeds professioneler. Maar let op, de bank belt U niet voor gegevens, geef geen belangrijke gegevens door en ga nooit handelingen verrichten op de computer. Als u gebeld wordt, geef het dan direct aan ons door.” Kelders voegt toe: “De beveiliging van de computer wordt steeds belangrijker. Als je denkt dat er iets niet in de haak is, bel dan met 0900-0905.” Smulders en Kelders hebben namens de Rabobank enkele voorkomende vormen van cyberdiefstal bij particulieren op een rij gezet.

Malware
Malware is kwaadaardige software die niet door de virusscanner wordt herkend. Deze verzamelt ongemerkt privégegevens, die kunnen worden gebruikt voor allerlei doeleinden: spionage, fraude, afpersing, enzovoort. Wim Hafkamp, chief information security officer Rabobank Group: ‘Wees voorzichtig met het bezoeken van onbekende websites. Zo verklein je de kans op infecties. Het is echter geen garantie, want malware wordt ook wel eens via bekende sites verspreid.’

Phising
Via e-mails (zogenaamd afkomstig van de bank) of telefoon wordt u gevraagd om uw (inlog)gegevens. Hafkamp: ‘Criminelen worden hierin steeds sluwer. Zo vissen ze tegenwoordig vaak naar de eenmalige signeercodes via slinkse “social engineering”- trucs, waarbij ze het slachtoffer in feite zelf een transactie laten goedkeuren onder het mom van een controle. Geef dus nooit codes aan derden.’

Eigen verantwoordelijkheid
Wie slachtoffer is geworden van cyberdiefstal, kan niet vanzelfsprekend rekenen op vergoeding, van de geleden schade, door de bank. Dat hangt van de situatie af. U bent zelf verantwoordelijk
voor bescherming van uw gegevens, bijvoorbeeld via regelmatige saldocontroles,
het up-to-date houden van de software en verantwoord internetten. Wanneer u vrijwillig codes hebt afgegeven aan derden (phishing), valt de schade buiten het vergoedingsbeleid. U Merkt dat bijvoorbeeld een site niet meer werkt of extreem traag is. Ook kunt u ineens phishingmails ontvangen vanuit de getroffen netwerken.

Identiteitsdiefstal
Het is voor geoefende hackers niet moeilijk om socialmedia-accounts te hacken. Maar ook klassieke
identiteitsdiefstal is makkelijker geworden. Veel mensen hebben een kopie van hun paspoort opgeslagen op hun computer of online. Als criminelen die kopie in handen krijgen, kunnen ze een deel van de identiteit overnemen. Het CMI (Centraal Meld en informatiepunt Identiteitsfraude)
adviseert om op de kopie van het identiteitsbewijs groot te schrijven dat het een kopie is, voor wie deze bedoeld is en op welke datum de kopie is gemaakt. Ook het doorstrepen van het burgerservicenummer, dat tweemaal op het identiteitsbewijs staat vermeld, is aan te bevelen.
Door verschillende ingewikkelde wachtwoorden te gebruiken, verkleint u het risico op een
complete kaping van uw online-identiteit.

Veilig blijven werken
Veilig blijven werken. Dat is ook het advies van Mies Kreijveld. Hij adviseert voornamelijk senioren in Sint-Oedenrode bij het gebruik van de computer. “Ik blijf er op hameren”, begint Kreijveld. “Besturingssystemen in je computer moeten bijgewerkt worden. Veel mensen klikken de waarschuwingen weg. Niet doen! Updates zijn belangrijk, vooral van je virusscanner. Lees de meldingen goed, laat je informeren door het systeem. Er zijn genoeg mensen die bang zijn om te computeren. Ze zijn bang dat ze iets verkeerds doen. Toch kan er niets gebeuren, zolang je maar goed blijft lezen wat je doet!” In één adem waarschuwt Kreijveld ook voor mails die niet te vertrouwen zijn. Ook nu komt ‘goed lezen’ weer aan bod. “Het probleem van een onbekende mail zit vaak in de bijlage of achter de link die in de mail staat. Klik die allebei niet aan! Daarin zit namelijk het gevaar. Kijk gewoon even goed wat het is. Vertrouw je het niet en ken je het niet? Dan snel weggooien. Het probleem is vaak te voorkomen door een goede virusscanner.”