Afbeelding

In het vizier vanaf het prilste begin

Roois nieuws
Sint-Oedenrode - Eén jaar is Rita Kanters nu in dienst van SKOSO en de gemeente, als Coördinator Brede School. Haar doelstelling is duidelijk; een zo goed mogelijk doorgaande lijn creëren van de voorschool naar de vroegschool. De eerste contouren zijn al zichtbaar, maar er ligt nog een uitgestrekte savanne aan uitdagingen. Rita gaat die graag aan.

Met verrekijker…want ze heeft haar toekomstbeeld duidelijk voor ogen. Samen met SKOSO en de gemeente streeft ze naar een ideaalbeeld. Op meerdere plekken in Sint-Oedenrode een plek waar kinderen van 0 tot 12 jaar op kunnen groeien in een goede pedagogische en educatieve omgeving.

De term Brede School komen we toch al veel langer tegen? Sterker nog, er zijn al voorbeelden.
“Dat klopt. Ongeveer tien jaar geleden kwam de term al boven water. Ik ben nu echter aangesteld om meer inhoud en vorm te geven. Vandaar dat ik het afgelopen jaar onder andere heb benut om een duidelijke visie op papier te zetten. Het is de bedoeling dat we die visie gaan nastreven. Dan praat ik met name over de gemeente, het consultatiebureau, de basisscholen en de aanbieder van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE), in dit geval De Verbinding en Bellefleur.”

Wat wordt het grote verschil met vroeger?
“Vroeger had je echt een ‘schot’ tussen de kleuterklassen en groep 1/2. Er was geen contact tussen peuterleidsters en leerkrachten. Dus als kinderen op de basisschool belandden, dan was er geen voorgeschiedenis bekend. Voor de leerkrachten, maar vooral voor de kinderen is het goed als de ontwikkelingslijn van het kind ononderbroken wordt gevolgd.”

Kun je nog meer voordelen noemen van het weghalen van dat schot?
“Er zijn al voorbeelden van scholen waar kinderen van de dagopvang en de peuteropvang in contact komen met kinderen die in groep 1 en 2 zitten. Dat is hooguit een paar uur week dat ze samen spelen, maar het is wel goed voor de ontwikkeling.”

Daar zullen niet alle ouders het mee eens zijn.
“Veruit de meeste wel hoor. Vroeger was het zo dat kinderen in (met name in het buitengebied) langer thuis speelden. Natuurlijk komt dat nog steeds voor en er is niks mis mee, maar ik denk wel dat de balans heel belangrijk is. De balans tussen spelen en leren in de thuissituatie en in spelend leren in combinatie met andere kinderen bij een kinderopvang.”



“Waar ik helemaal blij van word, is in ieder geval de gezamenlijke bereidheid om een harmonieuze ontwikkeling voor ieder individueel kind na te streven.”



In hoeverre sluit het Passend Onderwijs hier op aan?
“De Brede School en Passend Onderwijs liggen in elkaars verlengde. Als alles doorgaat is de gemeente straks verantwoordelijk voor de jeugdzorg. Daarom is het extra belangrijk dat we eventuele knelpunten of ontwikkelingsachterstanden bij kinderen al in een vroeg stadium kunnen ontdekken. Daarom signaleert het Consultatiebureau ook de mogelijke ontwikkelingsachterstanden bij een kind. Door de inzet van VVE (Voor-en Vroegschoolse Educatie) kan bijv. een taalachterstand van een kind vroegtijdig ontdekt en mogelijk dus verholpen worden.”

Samenwerking tussen leraren en pedagogische medewerkers wordt dus steeds belangrijker?
“Dat klopt helemaal. Dat gebeurt nu al volop. Dat is erg mooi om te zien. Het levert veel dynamiek en beweging op.”

Toch zal bijscholing nodig zijn. Het is immers een andere manier van werken.
“Inderdaad, daarom worden er studieochtenden gehouden op initiatief van SKOSO. Voor leerkrachten van groepen 1 t/m 4 van alle basisscholen in Sint-Oedenrode en pedagogische medewerkers. Verder worden de pedagogisch medewerkers van Kinderopvang De Verbinding en Bellefleur geschoold in het toepassen van “ Uk en Puk”, een door het Ministerie erkende VVE-erkende methode. Die scholing is nodig hoewel ook de samenwerking met de ouders natuurlijk belangrijk is. Zij zijn de grootste experts op het gebied van opvoeding van hun kind.”

Niet iedere school zal de ruimte hebben om een kind van 0 tot 12 jaar educatief en opvoedkundig te huisvesten.
“De ene locatie is inderdaad de andere niet. Niet iedere school heeft fysiek de ruimte om opvang, onderwijs, ontspanning, ontwikkeling en opvoeding op een uitgebalanceerde wijze in dagarrangementen aan te bieden. Dat vraagt bij de ene locatie wat meer creatief denken dan bij de andere. Bovendien lopen deze ontwikkelingen parallel met politieke en maatschappelijke ontwikkelingen. Waar ik helemaal blij van word, is in ieder geval de gezamenlijke bereidheid om een harmonieuze ontwikkeling voor ieder individueel kind na te streven. Dat is maatwerk, per locatie. En blijven geloven in kansen en mogelijkheden!”