Boskant zet in op behoud van de dorpswinkel

Roois nieuws

De dorpswinkel van Boskant is voortaan een stichting. De Boskanters willen op deze manier een voorziening in hun dorp overeind houden, die er in veel kleine kernen niet meer is. Door zoveel mogelijk met vrijwilligers in plaats van met betaalde krachten te werken wil de stichting de kosten drukken. Bedrijfsleider Jan Hellings en het bestuur van de stichting hebben het volste vertrouwen in het slagen van hun missie. Vorige week dinsdag hield de stichting in 'De Vriendschap' in Boskant een informatieavond voor de inwoners van het Rooise kerkdorp. Minstens 75 inwoners, meest trouwe klanten van de dorpswinkel lieten zich informeren over de stand van zaken.

 

De omzet in de winkel is nu te laag om het hoofd boven water te houden. Toch ziet bedrijfsleider Jan Hellings de toekomst niet somber tegemoet. “Tegen alle economische stromingen in, stijgt onze omzet. Draaiden we een paar jaar geleden een omzet van tienduizend euro, nu is dat twaalfduizend euro”, vertelt Hellings. “We zouden nog een klein beetje meer omzet moeten draaien en dan komen we weer uit de rode cijfers”. Van Kollenburg vult aan: “Door zoveel als het kan met vrijwilligers te werken in plaats van met betaalde krachten houden we de kosten laag. Alleen de bedrijfsleider wordt betaald, al het andere werk doen we met vrijwilligers, maar daar krijgen we als gemeenschap veel voor terug!”

 

Meer dan alleen een winkel

Meer omzet is niet alleen voor de stichting van belang, maar vooral voor Boskant zelf. De dorpswinkel is namelijk veel meer dan een winkel. Het is de ontmoetingsplek voor het hele dorp. Wat voor andere kernen een dorpshuis is, is voor Boskant de dorpswinkel. Iedereen pakt er een kop koffie en de nieuwtjes worden er uitgewisseld.

 

Duurder maar toch weer niet

“Wat de A-merken betreft zijn we duurder dan elke andere supermarkt”, daar is voorzitter Annemarie Rovers van de stichting eerlijk in. “Sinds kort voeren we echter een zogenaamd eigen merk, 'Everyday' en daarmee kunnen we in kwaliteit en prijs wedijveren met de grote merken.

 

Na afloop gewoon lachen

De avond werd afgesloten door Rien Bekkers. Hij wist als 'Sleurklager' precies te vertellen met welke problemen kleine ondernemers in deze economische barre tijden te maken hebben. Of het talloze opgekomen publiek de zorgen serieus nam was de vraag. Want het verhaal van Bekkers werkte vooral op de lachspieren van de bezoekers, of hoort humor misschien juist bij deze tijd?


Kijk hier naar de film>>>>