Afbeelding

Doe nu een branding check voor jouw bedrijf!

Ingezonden Zakelijk Ingezonden

Wanneer weet je of je de juiste branding en strategie voor je bedrijf hebt bepaald? En wat zegt eigenlijk de branding over je bedrijf? Een strategie zegt meer dan je denkt over je bedrijf en het is dan ook belangrijk om daar goed over na te denken. Na het lezen van dit artikel kun je kijken of de branding nog bij jouw bedrijf past of je misschien een branding bureau moet inschakelen en samen de branding van je bureau gaat heronderzoeken.

Branding

Sterke bedrijven weten het onderscheidend imago over te brengen aan de consument, waarmee ze de juiste verbinding kunnen maken met de mensen. Dit hoeft niet te zeggen dat dit populaire merken zijn. Het gaat namelijk bij de branding niet om de populariteit van een merk, maar of je waardevol en relevant bent voor de consument. Kom je hier zelf niet helemaal uit? Dan kun je een reclamebureau via Sortlist inschakelen, die jou hierbij kan helpen of ondersteunen. Daarnaast zijn er ook zelf stappen die je kan doorlopen voor de branding van jouw bedrijf.

Stappenplan Branding

Om zelf aan de slag te gaan met de branding van je bedrijf, zijn er een paar stappen die je moet doorlopen.

1. Weet waarvoor je staat

Hierbij gaat het om de juiste keuzes maken en specifiek te gaan kiezen wat je wel en niet mee gaat nemen. Vragen die je jezelf kunt stellen over je merk zijn; welke problemen lossen jouw producten of diensten op? En welke behoefte vervult jouw product of dienst? Daarnaast zijn ook vragen als waar staat je bedrijf voor en wat maakt het bedrijf uniek erg belangrijk om over na te denken.

2. Ken je doelgroep

Niks is belangrijk dan te weten wie je doelgroep is en wanneer je dit niet weet, een goed doelgroeponderzoek te doen. Welke probleem los je voor je doelgroep op? En waarom moeten ze naar jou komen en niet naar de concurrent?

3. De toegevoegde waarde

Hierin ga je vertellen waarom jij de consument kan helpen. Hierbij gaat het er niet om een mooi verhaal te vertellen over je eigen kwaliteiten, maar waarom jouw bedrijf de pijnpunten van de klant kan oplossen.

4. Verhaal naar woord en beeld brengen

De stappen 1 tot en met 3 moeten nu vertaald worden naar woorden en beelden. Hierbij komt ook de huisstijl kijken en moet je denken aan de juiste kleurencombinatie en dat de huisstijl de juiste waarde uitstraalt.  

5. Communiceren

In stap 5 komt alles samen en ga je het communiceren van jouw branding naar de consument.

Kortom, bij de (re)branding van je bedrijf komt veel kijken. Het is dan ook voorstelbaar dat je dit niet allemaal intern kunt organiseren. Een oplossing is dan om een bedrijf in te schakelen dat jou hierbij gaat helpen.