Cor krijgt uit handen van Bennie de eerste set mokken.
Cor krijgt uit handen van Bennie de eerste set mokken.

Sparen voor iconische Rooise mokken

Algemeen Bedrijfsnieuws

Sint-Oedenrode - Albert Heijn en Heemkundige Kring de Oude Vrijheid hebben elkaar gevonden in een originele samenwerking. Winkelend publiek kan vanaf 9 september sparen voor iconische mokken. Voorzitter van de Heemkunde, Cor van Laarhoven, kreeg donderdagochtend uit handen van supermarktmanager Bennie Gevers de eerste set overhandigd.

In februari kwamen de winkel en de Rooise erfgoedkenners met elkaar in contact. "We hebben vaak landelijke spaaracties, maar we wilden ook graag weer een originele lokale spaaractie op touw zetten. Veel ideeën kwamen voorbij, maar uiteindelijk vonden we het idee om Rooise mokken uit te brengen het beste." Op de zes mokken staan typisch Rooise en historische plekken, foto's van Leo van Lieshout. Deze zijn aangedragen en gekozen door de Heemkundige Kring. "We zijn erg blij dat zij ons geholpen hebben, want zij hebben er écht verstand van", zegt Bennie.
Op de mokken staan de Knoptoren, kasteel Henkenshage, de Paulusgasthuisjes, het Odagesticht, het Oorlogsmonument en de Markt. "Het was voor ons niet lastig kiezen", geeft Cor aan. "We willen hebben dat mensen deze plekken gaan bezoeken wanneer ze deze op de mok zien staan." Als het aan Bennie ligt, geeft ook het personeel daar gehoor aan. Voor hen heeft hij extra historische informatie op papier gezet, zodat ze meer weten over die plekken. "Als je iets doet, vind ik dat je het goed moet doen", verwijst hij naar de spaaractie, waarvan hij hoopt dat die net zo succesvol wordt als de voetbalplaatjesactie van enige tijd geleden.
Zoals is vermeld begint de actie op 9 september. Bij iedere besteding van 10 euro krijgt men een spaarzegel. Een volle kaart van acht zegels? Dan betaal je slechts 2,49 euro bij voor één mok. De actie duurt t/m 20 oktober en tot aan een week later kunnen mensen de mokken op komen halen. Cor is trots op de actie en hoopt ook voor de Heemkundige Kring dat het extra aandacht oplevert. "We zijn altijd op zoek naar aanwas. We zijn er echt niet alleen voor 65-plussers. Ik vind dat deze actie dat aantoont."


Afbeelding