Afbeelding
Foto: Jos van Nunen

De camera draait…

Algemeen

De fusie tot Meierijstad heeft het nodige op gang gebracht, ook in televisie- en radioland. Er is een volledig nieuwe omroep opgericht die naast een aantal nieuwelingen vooral ook door mensen van de voormalige zenders TV Meierij (Sint-Oedenrode) en LOS (Schijndel) worden gerund. Omroep Meierij is voortaan dé tv-zender van de nieuwe gemeente. Dagelijks zijn vele vrijwilligers in de weer om radio- en televisieprogramma's te maken. In een serie van meerdere interviews nemen we een kijkje achter de schermen en leren we de vrijwilligers kennen die het werk verzetten. De camera draait… Deze aflevering: commercie.

Er moeten tenslotte ook financiële middelen binnenkomen. Daar gaat Theo Wouters voor zorgen. De Schijndelnaar is gepokt en gemazeld en gaat zich volop inzetten voor de omroep.

Stel je eens voor aan het publiek. Wie ben je?
"Jarenlang heb ik in diverse managementfuncties gewerkt. Vooral op gebied van organisatie en ICT. Veelal bij retail- en e-commerce bedrijven. Nu werk ik als directeur ICT bij Vacansoleil. Vanuit mijn zakelijke werkzaamheden ben ik geïnteresseerd in het gebruik en inzet van media voor commerciële doeleinden. Vanuit privé oogpunt heb ik overigens altijd interesse gehad in het maken van - eerst – foto's en daarna video's."

Hoe ga jij je tijd verdelen?
"Vanaf oktober dit jaar neem ik een stap terug in mijn baan. Hierdoor krijg ik meer vrije tijd, welke ik goed wil besteden. Graag wil ik in mijn vrije tijd juist iets lokaals doen. De combinatie lokaal en Omroep Meierij is hierbij een mooie samenkomst. De techniek voor gebruik van alle mediakanalen en het brengen van lokaal nieuws en informatie spreekt mij enorm aan. Omroep Meierij is nieuw, moet nog verder uitgebouwd worden en juist dat zijn uitdagingen waar ik van houd."

Hoe kijk je aan tegen je rol bij de omroep?
"Mijn taak binnen Omroep Meierij is om de commerciële tak goed op te zetten, met als doel een financiëel gezonde omroep te realiseren. Bij een omroep is het samenspel tussen vrijwilligers en kwalitatief leuke en goede producten leveren een uitdaging. Door de snelle ontwikkelingen op mediagebied (internet, radio, tv, social media, krant) wordt veel van de vrijwilligers gevraagd. Daarnaast vragen al deze technieken ook een goede investering en operationele kosten om deze technieken te kunnen gebruiken en te continueren. Naast de subsidieverstrekking is er meer geld nodig om dit te kunnen realiseren. Hiervoor zijn goede commerciële plannen en uitvoeringen nodig. Vanuit het bestuur ben ik verantwoordelijk om deze plannen op te zetten en ook daadwerkelijk ten uitvoer te brengen.

Hoe ga je dat bewerkstelligen?
"Vooral voor de uitvoering zal worden ingezet op mensen die graag commerciële activiteiten willen uitvoeren. Maar ook samenwerken met andere partijen, zoals de MooiKranten. Ook zij kunnen bijdragen aan commerciële voordelen. Krijg ik dit mede met al mijn collega's en vrijwilligers binnen Omroep Meierij voor elkaar dan ben ik er van overtuigd dat over drie jaar op zijn minst een goede basis is gelegd. Een basis voor een gezonde omroep waar veel vrijwilligers graag actief zijn in het maken en tonen van mooie producten. Die door alle bewoners van Meierijstad graag gezien en gehoord worden. De omroep zal een vooruitstrevende moderne omroep zijn die ook - vanuit de overheid bedoelde richtlijn - de kritische toon van de bevolking laat zien, waardoor het bestuur van Meierijstad transparant en open met haar inwoners omgaat."