Afbeelding

Genomineerd ondernemer Maarten van Hoof

Algemeen

Sint-Oedenrode - Eens in de twee jaar is in Rooi de verkiezing Ondernemer van het jaar. Bij die gelegenheid krijgen de genomineerden de gelegenheid om zichzelf te presenteren voor de Rooienaren. Deze keer in de schijnwerpers: Van Hoof zachtfruit en asperges.

Kwam de nominatie als een verrassing? "Ik heb wel het idee dat wij goed bezig zijn maar de nominatie als ondernemer van het jaar hadden we toch nog niet verwacht. Het mooie eraan is dat blijkbaar ook andere mensen aan je denken en het is ook een stukje erkenning" aldus Maarten van Hoof.      

Blanco start
Waarmee hij zich onderscheidt van zijn branchegenoten? Het is even stil. Zo'n interview vereist opwarmtijd als je helemaal opgaat in je eigen toko en ook nog eens schor bent van carnaval. "Dat ik vanuit mezelf ben begonnen, en niet meegedraaid heb in het familiebedrijf. Met respect: in een familiebedrijf moet je je vaak aanpassen aan de bestaande regels en traditie. Als je vanaf het begin de regie hebt over je eigen toko maak je fouten, maar de praktijk is de beste leermeester. Daardoor kan ik innovatief bezig zijn, experimenteren en zo een voorsprong opbouwen in de kwaliteit van ons zachtfruit." En asperges dan? "Onze asperges hebben een goede naam, maar dat blijft altijd een neventak. De ontwikkelkansen liggen bij zachtfruit."

Maarten runt nu 12 jaar zijn bedrijf. "De reconstructie van het buitengebied kwam voor mij precies op tijd, net toen ik van school kwam kon ik dit perceel kopen aan de Schootsedijk, uit de verkoop van percelen van het familiebedrijf in Olland. De doelen die ik toen gesteld heb, heb ik dit jaar bereikt. Maar ik ga verder. Mijn einddoel is eigenlijk dat 'ze' niet meer om mij heen kunnen" lacht hij.

Veranderingen
"Wij zijn een Europese markt. Dat weten wij, maar Den Haag denkt Nederlands. Zojuist viel er weer een bericht binnen van de retail groot winkel bedrijven, dat we er naast de drie bestaande keurmerken weer een bij krijgen. Door die eisen en regeltjes hier kan het buitenland goedkoper produceren. Producten die Nederland weer invoert."

Toch ligt daar ook zijn uitdaging. Hier moét je gewoon de beste zijn. De frambozenteelt bijvoorbeeld ontwikkelt Maarten deels via een coöperatie van vakgenoten. Ook zit hij in een 'studieclub' die een overeenkomst heeft met één veredelaar, om een bepaald ras frambozen naar een hoger plan te tillen. "Daarnaast werken wij ecologisch. Spint en schadelijke insecten bestrijden wij met natuurlijke vijanden. Daarnaast helpt de teeltondersteuning in de vorm van regenkappen dusdanig dat gewasbescherming aanzienlijk minder nodig is. Ook werken wij samen met een lokale imker. Deze levert jaarlijks 400.000 bijen en 6000 hommels die ons helpen bij de bloembestuiving. Waarom ook hommels als je al zo'n groot aantal bijen geleverd krijgt? Een hommel vliegt als het slecht weer is en een bij niet."

Toekomst
"Wij denken aan uitbreiding met een verwarmde kas, dan kunnen we het oogstseizoen verlengen en kunnen we richting retail een jaar rond leverancier worden. Om diezelfde reden sluiten we ook een extra vestiging in het buitenland niet uit."