De overeenkomst tussen Ikea en Hellings Machinebouw
Zakelijk ZakelijkSint-Oedenrode - Ingvar Kamprad begon als zeventienjarige met de verkoop van spullen aan lokale boeren. De start maakte hij met geld dat hij als eindexamencadeau van zijn vader kreeg. Zo ontstond Ikea in Zweden. Dat is natuurlijk niet te vergelijken met Hellings Machinebouw, maar de essentie is hetzelfde. Ook dat bedrijf begon heel klein. Op de slaapkamer van Paul Hellings om precies te zijn. Daar bepaalden de krassen op zijn tekentafel de toekomst van de Rooise ondernemer. Deze maand bestaat de onderneming twintig jaar.
Door: Jeroen van de Sande
Terwijl in de grote productiehal hard wordt gewerkt aan de realisatie van nieuwe machines, schuiven eigenaar Paul Hellings en algemeen directeur Harm van der Pol zich met hun stoelen onder de grote vergadertafel. Achter hen doemt de andere hal op waar ook Metaal en Lastechniek Nijnsel is gevestigd. Die tak – van directeur Marco van de Braak - bestaat alweer vijftien jaar. Zo is er niet één feestje te vieren, maar twee en de heren balen dat nog even gewacht moet worden op een ouderwetse feestavond.
Frietlijn
Dertig jaar geleden begon het avontuur voor Paul pas echt. Hij werkte de eerst tien jaar voor Bakermans, waar hij in Best de basis heeft gelegd voor Hellings Machinebouw. Vanaf zijn studententijd tekende Paul voor dat bedrijf. Het beviel hem zo goed, dat hij er bleef en ook andersom bleek de waardering daar. Paul kreeg de kans om het over te nemen en die pakte hij aan. Zijn eerste eigen machine? “Een complete frietlijn in Saudi-Arabië”, gniffelt hij. Paul geeft toe dat het wat gek klinkt als eerste klus. Het was direct een enorme vuurdoop. “Ik heb de machine getekend, gelast, gemonteerd en verscheept. Dat was natuurlijk erg spannend.” De naam Bakermans was na de overname door Paul veranderd in Hellings Machinebouw. Toen ze uit het jasje groeiden, werd een grotere hal in Nijnsel gevonden. Om de paar jaar werd het uitgebreid. Om de groei te kunnen bolwerken, werd Harm zo’n drie jaar geleden aangesteld als algemeen directeur.
‘Hij voorin, ik achterin’
Bij hem begon het ook met friet. Als bijbaantje werkte hij in een frietkar vóór hij bij Paul aan de slag ging. Allereerst om een afstudeerproject af te ronden. Paul: “Je bent welkom”, zei ik. “Maar dan moet je zelf alles regelen, met school en dergelijke.” Zo kon hij meteen zien uit wat voor hout Harm gesneden was. Dat zat al snel goed en inmiddels zijn ze een sterkte twee-eenheid. Harm – in Best al begonnen als engineer – regelt nu de commerciële kant en personeelszaken. Paul behartigt de belangen van de techniek en de planning. “Hij speelt voorin, ik achterin. Ook kunnen we allebei op het middenveld spelen, maar ik kan niet meer voorin en hij niet meer achterin. We weten niet alles van elkaar, maar dat hoeft ook niet. We vertrouwen elkaar blindelings en dat is het allerbelangrijkste”, vindt de oprichter. Harm kan zich er helemaal in vinden. Hij voelt zich senang in zijn rol. Al was het wel even wennen in het begin. “De kunst is om alle afdelingen goed te laten samenwerken. De communicatie die we voeren is strak en makkelijk en ik probeer dat in banen te leiden. Dat vind ik ook mooi om te doen. Het personeel maakt het wat makkelijker voor mij. We hebben goede en bereidwillige mensen die allemaal een stapje meer willen doen. Dat is tijdens de coronatijd weer gebleken en daar ben ik erg trots op.”
Google glasses
Vooral Paul, maar inmiddels ook Harm met zijn staat van dienst, hebben veel zien veranderen in al die jaren. Het potloodtekenen werd tweedimensionaal op de PC en dat is alweer zo’n vijftien jaar driedimensionaal. “De automatisering en robotisering zijn de grootste veranderingen”, zegt Paul. Harm stipt de investering in 3D nog maar eens aan. “Die was enorm, maar als je ziet wat je er mee kunt tegenwoordig. Je kunt klanten het nu ook echt laten zien vóór je het maakt.” Daarnaast vertelt hij meteen over nog een nieuw snufje. “We hebben al eens op afstand een fabriek geholpen waarbij dat personeel Google-glasses en andere camera’s droeg en wij meekeken en dingen uitlegden. Hoe gaan we om met kennis, met data? Ook dat wordt steeds belangrijker en daar denken we goed over na.” Bekwaam personeel is daarin de belangrijkste schakel. Dat weten de mannen als geen ander. Maar hoe houden ze de beste en hoe nemen ze die aan? Paul: “Door onze groei kunnen we altijd veel mensen aan ons blijven binden.” “En”, voegt Harm toe. “Omdat we heel specifieke en unieke producten maken, kunnen we ze blijven uitdagen. Bovendien is het een warme organisatie.”
Zo warm, dat het feest zeker nog gaat volgen. Ook Metaal- en Lastechniek Nijnsel viert dan het feest mee. Terecht, want zonder die divisie, was Hellings zeker niet zo succesvol geweest.