“Het is allang niet meer alleen vlees wat we verkopen”
Zakelijk ZakelijkSint-Oedenrode - Het barst van de bedrijven in Sint-Oedenrode. Grote spelers op de (inter)nationale markt, startups, maar ook middelgrote bedrijven zijn er gehuisvest. Meer dan tweehonderd van deze ondernemers zijn lid van de lokale ondernemersvereniging Business-to-Business. Allemaal verdeeld over verschillende branches. Al die verschillende sectoren gaat DeMooiRooiKrant een jaar lang belichten. We stappen binnen bij Puur Brabant in Nijnsel. Daar zijn ze altijd bezig. Benny en Marieke vertellen er smakelijk over.
Jullie bieden meer en meer aan.
“We zijn inderdaad als winkel echt gegroeid het afgelopen jaar. Dat komt vooral omdat we vorig jaar – toen corona begon – besloten om ons helemaal op de winkel te richten. Dat hebben we naar elkaar uitgesproken en dat is goed geweest. We wisten dat onze catering flink terug zou lopen. Het is maar goed dat we deze keuze gemaakt hebben, want catering, leveren aan horeca en het verzorgen van demo’s bij bedrijven zijn nu nul. Daarnaast is door corona de vraag gestegen naar levensmiddelen. We hebben geluisterd naar onze klanten en er voor gezorgd dat vrijwel alles te verkrijgen is. Het is allang niet meer alleen vlees wat we verkopen. We bieden nu ook kant-en-klaar maaltijden aan, brood, zuivel en groente en fruit. Een jaar geleden vonden mensen onze winkel nog erg leeg en kaal. Dat klopte ook, maar dat was het begin. We zijn daarin flink gegroeid.”
Wat doen jullie anders dan grote supermarkten?
“Er zijn steeds meer bewuste consumenten die willen weten waar het eten vandaan komt. Er is ook vaker vraag naar allergeenvrije producten. De producten uit onze winkel worden gemaakt door ons zelf of door de boeren waar we mee samenwerken, op natuurlijke basis zonder kunstmatige smaakversterkers en waar mogelijk glutenvrij. Denk hierbij aan onze vleeswaren, salades en kant-en-klaar maaltijden. We verkopen zoveel mogelijk producten rechtstreeks van verschillende boeren uit de regio. Daarnaast hechten we veel waarde aan persoonlijk contact met onze klanten om de verhalen achter de producten toe te lichten en uit te leggen.”
De dorpsfunctie wordt steeds belangrijker?
“Ja, dat is zeker zo. Vooral in deze tijd. Het winkelen hier wordt nu soms als een uitje gezien en voor de sociale contacten is het belangrijk. De buurtwinkel is enige tijd weg geweest uit dorpen, maar het blijkt dat het wel hard nodig is. Dat er voor mensen een winkel dichtbij is, waar ze de eerste levensbehoeften kunnen krijgen. Wij zijn blij dat we dit mogen bieden.”