Soms staat het Kerkplein vol. Hier valt het mee.
Soms staat het Kerkplein vol. Hier valt het mee. Foto: Henri van Hoorn

Parkeerplan in de maak en dat blijkt nodig

Verkeer

Sint-Oedenrode - Gemeente Meierijstad heeft deze maand een parkeeronderzoek in Sint-Oedenrode afgerond. Daar moet een nieuw parkeerplan uit voortkomen. Wethouder Van Burgsteden verwacht dat het plan eind 2024 paraat is. Wanneer je automobilisten en ondernemers in Rooi spreekt dan is dat ook nodig. Met regelmaat is het namelijk een chaos in het dorp. Overal staan auto’s en dat lijkt te komen door een gebrek aan parkeerplaatsen.

Door: Jeroen van de Sande

Een proef op de som op een doodnormale maandagmiddag. Het is bijna 17.00 uur en de hele Markt staat vol auto’s. Op het gedeelte voor de Albert Heijn mag voorlopig geparkeerd worden. Pas als de supermarkt verhuist naar de nieuw locatie, wordt het autovrij, zoals het ooit bedacht is. Aangezien er geen parkeervakken zijn gemaakt, zetten automobilisten hun heilige koe neer waar het kan. Tijdens dit meetmoment is de doorgang vanaf de Markt naar de Neulstraat heel smal, omdat twee auto’s erg dicht op de ‘weg’ geparkeerd staan. De enkele invalideparkeerplaats is amper bereikbaar door een wirwar aan auto’s. Het overzicht ontbreekt, auto’s krioelen door elkaar en de kans op schades en irritaties liggen op de loer.

Op andere momenten in de week zijn er vergelijkbare situaties. “Het is hopeloos”, zegt een vrouw, terwijl ze op een woensdagochtend uit haar auto stapt op het Kerkplein. “Principieel ben ik er op tegen om hier te parkeren. Al dat blik is jammer van het plein. Daarom kom ik meestal met de fiets. Ik kon de auto nu nergens kwijt en dit was mijn enige optie.” Was parkeren bij de Neul of Mariëndael geen mogelijkheid voor haar? “Dat is mij te ver lopen”, zegt de vrouw die niet met haar naam in de krant wil. Onderneemster aan het Kerkplein Annemiek v.d. Linden, van de DA drogisterij en parfumerie, ziet het allemaal met lede ogen aan. “Het is één grote puinhoop. Omdat niet precies duidelijk is wat nu wel en niet mag, doen de mensen maar wat en dat begrijp ik. Als ondernemer maak ik me dan ook zorgen dat consumenten een ander dorp kiezen om te gaan winkelen. Waarom mogen we geen gebruik maken van parkeerplekken onder Odendael, onder de Borchgrave en straks onder de nieuwbouw aan de Markt? Dat kan zomaar veertig nieuwe parkeerplaatsen opleveren.”

De gemeente heeft al eerder aangegeven dat het om meerdere redenen voor winkelend publiek en personeel geen optie is om ondergronds te parkeren in Sint-Oedenrode. Het wacht min of meer op de verhuizing van de Albert Heijn en op het aanleggen van nieuwe parkeerplaatsen aan de Neul. Daar moeten zo’n zestig plekken komen. Toch kan dat ook nog wel even duren, want daarbij is de gemeente afhankelijk van het doorzetten van het Droge Voeten project van Waterschap de Dommel. Ook deze situatie wordt meegenomen in het nieuwe parkeerplan. In 2021 is er ook al een parkeeronderzoek geweest. Een woordvoerder van de gemeente legt uit waarom dat nu ook weer is gedaan. “Het is gebruikelijk om een dergelijk onderzoek om de drie jaar uit te voeren, omdat er in die tijd veel gebeurt qua ruimtelijke ontwikkelingen, waardoor de parkeersituatie verandert. Omdat we bezig zijn met het opstellen van een parkeerplan hebben we dit nu iets naar voren gehaald. Daarnaast hebben in Sint-Oedenrode en Veghel de afgelopen jaren veel (grote) ontwikkelingen plaatsgevonden die van invloed zijn geweest op de parkeersituatie.”

Onder de bevolking leeft in ieder geval duidelijk het idee dat er een gebrek is aan parkeerplaatsen. Vooral nu er parkeerplaatsen achter de kerk niet meer beschikbaar zijn. “Het signaal over te weinig parkeerplaatsen in dit gebied wordt in het parkeerplan meegenomen en bezien of hier maatregelen voor nodig zijn. Uit het parkeeronderzoek dat al is afgerond kunnen we onder andere opmaken of er op locaties geparkeerd wordt waar niet geparkeerd mag worden en of er sprake is van een hoge parkeerdruk”, voegt de woordvoerder er aan toe.

Wethouder Van Burgsteden kent de geluiden van onvrede over parkeren in Sint-Oedenrode. Hij ziet echter wel verschillende oplossingen, zoals dus de extra parkeerplaatsen bij De Neul. “Als je aan mensen vraagt of ze daar zullen parkeren, gaan ze niet snel ‘ja’ zeggen omdat ze het te ver vinden. Mensen willen nu eenmaal zo dichtbij mogelijk kunnen parkeren. Toch moet in ieder geval de insteek zijn dat werknemers uit het centrum daar hun auto’s neer gaan zetten. Dat gaat al veel plekken schelen. Als het onderzoek klaar is, ligt daar nog een flinke uitdaging.” Aangezien het de laatste tijd opvalt dat ook veel aannemers en bouwvakkers op de Markt parkeren bij de grote bouwplaats belooft de wethouder daarover met hen in gesprek te gaan.

Van Burgsteden weet ook dat er nu veel geparkeerd wordt op het Kerkplein. Dat mensen dat soms doen omdat er elders geen plek is, daar heeft de wethouder geen boodschap aan. “Weet je zeker dat er op dat moment nergens plek is? Bij de Jumbo bijvoorbeeld? Parkeren op het Kerkplein gedogen we niet. Daarom toch maar even een waarschuwing: op overtredingen zal worden gehandhaafd.”

Een luchtfoto van de nieuwe Markt.