"Het gaat er om wat de klant wil, niet wat ik wil"

Roois nieuws
Sint-Oedenrode - "Eigenlijk ben ik ondernemer geworden dankzij mijn moeder", vertelt Björn Vijfvinkel. "Ze wilde een Makro-pas en daarom moedigde ze me aan om me in te schrijven bij de Kamer van Koophandel." Dit grappige voorval is alweer tien jaar geleden. Vorige week vierde de Rooienaar het tweede lustrum van zijn bedrijf Björn Ontwerp. Zonder hoge verwachtingen begon hij aan het avontuur. Inmiddels heeft hij dubbel en dwars bewezen ondernemer te zijn.

Björn zegt vroeger eigenlijk geen ambitie te hebben gehad om als ondernemer aan de slag te gaan. Stiekem zat het al wel in zijn bloed. BVproducts was één van zijn eerste stuiptrekkingen. "Toen ik een jaar of twaalf was, maakte ik al regelmatig iets met de computer. Dan plaatste ik er altijd de naam BVproducts onder. Dat vond ik wel stoer", blikt de creatieveling terug. Björn bekijkt de wereld met een grafisch vizier. Dat ontwikkelde hij sterk tijdens de opleiding aan het Grafisch Lyceum in Eindhoven. Tijdens en na de studie werkte de ontwerper bij reclamebureaus. Zo ontwikkelde hij een eigen stijl en kreeg hij in de gaten hoe het wel, maar zeker ook hoe het niet moest. "In mijn tijd bij een kleiner reclamebureau merkte ik hoe hard ik vooruit wilde. 'Dit kan ik beter' dacht ik toen. Langzamerhand deed ik steeds meer voor mezelf. Tot de dag kwam dat ik fulltime ondernemer werd. Dat was wel even spannend, maar het ging eigenlijk al vrij snel goed. Het leek vanzelf te gaan." Björn weet ook wel dat niets in het runnen van een bedrijf vanzelf gaat. Blijkbaar maakte hij de juiste keuzes en deed hij wat hij moest doen. Björn wijdt de goede start aan hard werken, een grote gunfactor en een goede mond-tot-mond reclame. "Het gaat er om wat de klant wil en niet wat ik wil", geeft Björn zijn motto aan.

Het logo van Björn Ontwerp is opvallend en duidelijk. Zijn flitsende busje – wat veel mensen vaak zien rijden – evenzo. Logisch, het is immers zijn vak. Het ontwerpen van logo's, reclamewerk en websites, maar ook het leveren van kwaliteitsdrukwerk en aanverwante producten. Inmiddels is hij bekend van het populaire gezelschapsspel 't Roois Spelleke, wat uit zijn koker kwam. Björn houdt thuis kantoor. Nog wel, want de Rooienaar kijkt vooruit. "Wellicht dat ik uit ga breiden. Of met personeel, of met een compagnon en dan op een andere plek. Dan kom ik net iets meer onder de mensen en in contact met andere bedrijven. Uiteindelijk geeft me dat meer inspiratie."