Afbeelding

Cliëntenparticipatie Sociale zaken Sint-Oedenrode

Roois nieuws Volksgezondheid / Sint-Oedenrode
Uitkomsten enquête tevredenheidsonderzoek 2011
De Cliëntenparticipatie Sociale Zaken Sint-Oedenrode heeft in juni 2011 een tevredenheidsonderzoek gehouden onder de inwoners van Sint-Oedenrode met een minimum inkomen die bekend zijn bij de afdeling WIZ ( Sociale Zaken). Ook in 2008 is er een dergelijk tevredenheidsonderzoek gehouden. In totaal zijn er 194 formulieren verzonden en er zijn 45 reacties binnengekomen en verwerkt (respons 23,2%).

Aan de hand van de binnengekomen informatie kan in zijn algemeenheid gesteld worden dat ten opzichte van 2008 de tevredenheid over de afhandeling van aanvragen is verbeterd.
83,7 % Vindt dat medewerkers (m/v) zich inspannen om hen zo goed mogelijk te helpen, dat was in 2008 73,3%. Dat wordt nog eens bevestigd door 74,4% van de geënquêteerden die het eens zijn met de stelling dat “medewerkers voldoende open staan voor wat men kan of wil”, terwijl maar liefst 81,4 (in 2008 57,5%) tevreden is over de tijd van afhandeling van de aanvraag.

Verbetering is te constateren bij de balie zoals: contact cliënt en klantvriendelijkheid van baliemedewerkers (m/v), de privacy, verbetering aan de nieuwe balie. Omdat toch nog 30% de privacy van de balie en de omgeving onvoldoende vindt, houdt dit onze aandacht. Minpuntje is het telefonische contact; In 2008 stelde 89,4% met de juiste persoon te worden verbonden terwijl in het onderzoek van dit jaar 74,4% de juiste persoon te spreken krijgt. Een terugloop van 15%!
Iets meer dan de helft (51,2%) geeft, net als in 2008 (52,2%), aan te zijn ingelicht over de regeling van kwijtschelding van gemeentelijke lasten. Dat percentage is blijvend te laag!

Informatie over regelingen die betrekking hebben op WIZ(Sociale zaken) is weliswaar verbeterd maar meer dan de helft (53,5%) geeft aan geen informatiemap te hebben ontvangen. De in de media gepubliceerde informatie wordt door 59,1% gelezen ( 2008 55,5%). Ondanks het feit dat een derde deel van de geënquêteerden zegt de gepubliceerde informatie niet te lezen en/of niet te gebruiken heeft maar 20,5% behoefte aan bijeenkomst(en) met uitleg.

Gelijk gebleven is de mening over duidelijkheid van de formulieren; driekwart van de ondervraagden is hierover tevreden. 33,5 % Van de cliënten is echter niet in staat om de benodigde formulieren ook zelfstandig in te vullen (in 2008 16%). Over reden waarom is thans nog onvoldoende concreet