Tonnie Heijmans stopt na 16 jaart als voorzitter van Rooi 2000
Tonnie Heijmans stopt na 16 jaart als voorzitter van Rooi 2000 Foto: Hans van den Wijngaard

Tonnie Heijmans draagt voorzittershamer Rooi 2000 over

Human Interest

Sint-Oedenrode - Op 1 juli van dit jaar stopt Tonnie Heijmans als voorzitter van ondernemersvereniging Rooi 2000. Hij heeft de voorzittershamer dan ruim 16 jaar gehanteerd. Wie hem op gaat volgen is nog niet bekend. Met DeMooiRooiKrant kijkt Tonnie terug, maar ook vooruit op de ontwikkelingen in het Rooise centrum en de rol van Rooi 2000.

“Eigenlijk wil ik al een tijdje stoppen als voorzitter van Rooi 2000, maar omdat er zich niemand als voorzitter meldt, ben ik steeds toch doorgegaan”, vertelt Tonnie Heijmans. Nadat hij het eerste telefoontje van de dag heeft beantwoord vertelt hij verder: “Ik ben nu 66 en ik moet ervoor oppassen dat er geen sleur ontstaat, geen enkel bestuur is gebaat bij een voorzitter die te lang aanblijft. Bovendien is het voor mij nu tijd om andere dingen te doen. Ik heb kleinkinderen en er zijn meer dingen in het leven om tijd voor vrij te maken. Daarom heb ik aangegeven dat ik op 1 juli stop als voorzitter, natuurlijk zal ik de lopende zaken netjes aan mijn opvolger (m/v) overdragen, maar dan stop ik echt. Nou ja toch niet helemaal, want ik blijf graag dingen doen voor de jaarmarkt- en de evenementencommissie”.

Tonnie ziet vooral samenwerking als een belangrijke taak voor ondernemers. Zo is hij ervan overtuigd dat samenwerking tussen deze ondernemers heel belangrijk is. “Er zijn zoveel dingen die je alleen niet kunt, maar die wel moeten gebeuren. Denk aan overleggen met de gemeente, maar ook de gezamenlijke promotie van het Rooise winkelcentrum. Als ik kijk naar de formule van mijn eigen winkel, dan ben ik heel blij dat ik gebruik kan maken van een overkoepelende landelijke organisatie. Er komt veel kijken bij dingen zoals een reclamecampagne of een webwinkel. Als ik dat alleen moest doen, dan zou ik er niet aan toe komen of het zou me heel veel tijd kosten. Als Rooise ondernemers staan we voor eenzelfde soort uitdagingen, denk aan Social Media of spaarkaartenacties, er is zoveel dat we samen kunnen doen. Ook eenvoudige dingen zoals gelijke opening- en sluitingstijden, zodat de klant weet dat hij overal terecht kan. Maar misschien ben ik wel ouderwets, want ik zie dat veel jonge ondernemers zelf aan de weg timmeren, zonder dat zij gebruikmaken van de kracht van het collectief. Ja, eigenlijk mis ik die saamhorigheid tegenwoordig wel”.

Terugblik
Als Tonnie terugkijkt over de periode dat hij voorzitter was, kijkt hij met een goed gevoel terug op de introductie van het digitale spaarkaartensysteem. “Ik denk dat we daar zeker onze klanten mee hebben kunnen binden. Vroeger was zegeltjesplakken de gangbare weg om klanten aan je te binden, dat is niet meer van deze tijd. Zo’n digitale spaarkaart spreekt iedereen aan en het mooie is, dat het de klant niets kost. Ook was Food & Fashion een goed geslaagd evenement, dat wat mij betreft in de toekomst op de een of andere manier weer een vervolg krijgt. Verder hadden we natuurlijk ook wel een paar grote crisissen, van zeg maar 2005 tot 2010 was er een financiële crisis en natuurlijk de coronacrisis die van 2020 tot begin 2022 toe sloeg. Ondanks dat niet elke winkelier op dezelfde manier last had van de coronacrisis, waren het voor sommige ondernemers twee hele zware jaren. Net nu we weer alles op de rit leken te hebben, volgt de energiecrisis en je merkt dat mensen minder te besteden hebben”. “Maar”, zo gaat Tonnie verder, “er zijn ook dingen, waarvan ik achteraf zeg dat we dat heel anders hadden moeten doen. Dan denk ik aan het verdwijnen van het Fioretticollege uit Rooi. Natuurlijk is onderwijs, niet een onderwerp dat specifiek ondernemers aanspreekt. Echter nadat het Fioretti naar Veghel was vertrokken, merkten we als ondernemers dat er toch een flinke groep klanten ook weg was. Bij ons kwamen scholieren in de pauze een koptelefoon kopen, bij ’t Paperas schoolspullen en in de cafetaria’s een snack. Daarvan zeg ik nu dat we dat toen duidelijker bij de politiek hadden moeten melden. Of de keuze van het schoolbestuur dan anders was geweest, dat is koffiedik kijken en is een vraag die nooit beantwoord zal worden”.

Wat brengt de toekomst?
Vooruitkijken is niet makkelijk, zeker in deze tijd is dat bijna onmogelijk. Toch durft Tonnie Heijmans hardop te zeggen dat het Rooise winkelcentrum er over vijf jaar heel anders uit zal zien dan nu. “Dit jaar wordt gestart met de herinrichting van de Markt. De plaats van de Rabobank krijgt een nieuwe invulling. Binnenkort kan Albert Heijn op het terrein van De Leyer gaan bouwen en een groot deel van de winkels op de Borchgrave krijgt een nieuwe woonbestemming. Ook verwacht ik dat op de plaats van Cigo en op de hoek Kerkstraat en Borchgrave nieuwbouw zal plaatsvinden. Meer binnen Rooi 2000, zal het spaarsysteem nog veranderen, zodat mensen kunnen sparen voor hun (sport)vereniging.

Op de allerlaatste vraag: of Tonnie en Marjan zelf nog doorgaan met hun winkel? Antwoordt Tonnie: “zeker, we vinden het nog veel te leuk, maar vanzelfsprekend kijken we wel naar de toekomst en als er een geschikte overnamekandidaat komt, zullen we ook daar serieus naar kijken”.