Dit is een typerend straatbeeld in Sint-Oedenrode.
Dit is een typerend straatbeeld in Sint-Oedenrode. Foto: Jos van Nunen

Hoe ons centrum verandert en waarom winkelpanden leegstaan

Financieel Financien

Sint-Oedenrode - ‘Bijna 900 winkels minder in 2020’, kopte het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS) vorig jaar. En hoewel het verleidelijk is om de schuld bij de coronacrisis neer te leggen, neemt het aantal fysieke winkels in ons land al sinds 2010 geleidelijk af. Ook in Sint-Oedenrode zien we dit gebeuren: afgelopen jaren sloten onder andere D-reizen, Zeeman, IQ Studio (Pour Vous), Intertoys, Welte juweliers, Brainwash, La Vie, Bakker Bart en Cigo de deuren. Eind dit jaar sluit Durlinger zich bij dat rijtje aan. “Als we ons centrum toekomstbestending willen maken, moeten er een aantal dingen gebeuren”, vertelt Dirk Lammers, centrummanager van Sint-Oedenrode. 

Door: Mees van Dijk

De pandemie blijkt ook in Rooi niet de schuldige te zijn. De gemeente schrijft in hun centrumvisie van 2018 al dat ‘de (winkel)leegstand de afgelopen tien jaar sterk is toegenomen’. Lammers vult aan: “Door Corona staan de centra van grote steden onder druk. Maar bij middelgrote en kleine dorpen ligt de oorzaak bij het veranderend consumentengedrag.” Uit de centrumvisie blijkt dat het doen van aankopen niet langer centraal staat: “De positie van centra verandert: van place to buy naar place to be. De uitdaging is om, met in achtneming van hun kernkwaliteiten, de drie centrumgebieden aantrekkelijker te maken, zodat ze relevant blijven voor inwoners en overige bezoekers. Dit kan door de focus te verbreden en de centra in de volle breedte van hun maatschappelijke ontmoetingsfunctie te benaderen, bijvoorbeeld met meer horeca, dienstverlening, ambachten, leisure en wonen.”

Verandering
Omdat het centrum van functie verandert, heeft het weinig zin om te proberen nieuwe landelijke winkelketens aan te trekken, aldus Lammers. “Je ziet dat landelijke retailketens zich terugtrekken uit kleinere plaatsen. Uit onderzoeken blijkt dat deze over tien jaar enkel nog te vinden zijn in de tien grootste plaatsen van Nederland. We kunnen ons stukbijten door al die ketens te benaderen en te vragen of ze tóch naar Sint-Oedenrode willen komen, maar daar gaat tijd en energie in zitten met hoogstwaarschijnlijk weinig tot geen resultaat.” Wel zegt Lammers zijn best te doen om de ketens die we nog hebben, te behouden. “Dat zijn ketens die goed bij de Sint-Oedenrode passen qua functie voor lokale bewoners: de boodschappenfunctie. Denk aan de Blokker, Kruidvat, Hema en natuurlijk, de supermarkten.”

Wil je dit artikel verder lezen? Dat kan in De Bron magazine! Los verkrijgbaar in Mediahuis Meierijstad voor slechts 10 euro. Ben je lid van MooiRooi Plus, dan krijg je het magazine twee keer per jaar gratis. Inschrijven kan in het Mediahuis of via deze link >>