Sannah laat de kunst direct zien aan enkele kinderen.
Sannah laat de kunst direct zien aan enkele kinderen. Foto: Jos van Nunen

Kunstwerk overhandigd aan Streekpark Kienehoef

Cultuur Kunst en Cultuur

Sint-Oedenrode - Streekpark Kienehoef is een ontspanningspark met educatieve waarde voor kinderen en volwassenen. Om dit te onderstrepen ontwikkelde Sannah Belzer Dagboek van een boom, een project dat iedereen uitnodigt om de bomen en het landschap, hun historie, verhalen en geheimen te ontdekken. Vrijdagmiddag droeg ze haar kunstwerk over.

Er zijn verschillende objecten en meetinstrumenten om op onderzoek uit te gaan. Van informatieve bordjes tot praktische hulpmiddelen om te weten en te meten. Maar ook poëtische speelobjecten om de verbeelding te prikkelen. De ingrepen onderstrepen de waarde van de Kienehoef als park en landschappelijk element, maar ook als sociale plek in het dorp. Gisterenmiddag werd het spontaan waarheid. Een familie uit Best met kleinkinderen kwam spontaan even kijken wat er aan de hand was en in een mum van tijd waren ze aan het experimenteren. Zo werd de overhandiging door de Kunststichting Sint-Oedenrode een leuke activiteit. De kunstenaar moest wel even slikken om het kunstwerk los te laten…

Sannah Belzer heeft een dubbele praktijk als landschapsontwerper en als beeldend kunstenaar. Waar een begraafplaats in Maastricht of een waterpartij in een Rijswijkse woonwijk als (weliswaar onconventionele) landschapsontwerpen zijn uitgevraagd en gerealiseerd, zijn andere projecten van Belzer tot stand gekomen in het kader van een festival (het werk ST-AIR) of binnen een reeks landschapskunstwerken, zoals haar Veldkabinetten te Vorchten. Intentie en context zijn doorslaggevend. Haar kunstproject voor Sint-Oedenrode valt onder de laatste categorie. Streekpark Kienehoef is, opnieuw op de schaal van een dorp, een voorbeeld van werkgelegenheidsprojecten uit de jaren dertig als het Amsterdamse Bos, dat in haar nagestreefde natuurlijkheid een bepaalde natuuropvatting verried waarin bijvoorbeeld veel inheemse bomen zijn toegepast. Boomsoorten staan ook centraal in Belzer’s project op de Kienehoef. Het meten van de groei en andere processen in een boom moet niet als de enige en letterlijke betekenis van het kunstproject worden begrepen, alsof het louter om natuureducatie gaat. De groei van de boom brengt een tijdsfactor in het spel (boompje groot, plantertje dood), alsmede vragen naar de leeftijd en de maakbaarheid van het landschap. Deze vragen, existentieel van aard en niet eenduidig te beantwoorden, maken het verschil tussen een hoofdzakelijk educatief project en het interessante kunstproject dat het hier betreft. Belzer vraagt door, creëert openingen voor de verbeelding en voor ervaringen met alle zintuigen. 

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding