
Verveling?
ColumnSint-Oedenrode - “Dan moete leeg zakke rechtzette”, zei een oudoom van mij toen ik zei dat ik me verveelde. Ik was pas 6 jaar oud, dus de briljantheid hiervan drong nog niet tot me door. Nu, bijna 50 jaar later, vind ik het een prachtige uitspraak vol nut. Velen van ons vluchten in social media of gaming wanneer er even niks nuttigs te doen is of wanneer je geen zin hebt om iets nuttigs te doen. Vooral het laatste is het geval denk ik: geen zin om iets nuttigs te doen. Peter R de Vries zei het al ooit: “kan niets, wil niets, doet niets, ja en dan gebeurt er ook niets”. Ga dan maar gewoon lege zakken rechtzetten. Altijd handig om te kunnen in geval van een overstroming. Dan worden die zakken meteen met zand gevuld. Of wanneer je je tuingeharkte bladeren wil opruimen met gebruikmaking van een zak die eigenlijk voor het plastic is bedoeld. Hoevaak is je dat al overkomen? Dat je iets in een plastic zak wil doen en dat die dan voor je neus zichzelf dichtvouwt. Gevolg is dat de troep die je er in wilde mikken zichzelf razendsnel over de vloer en je schone sokken verspreid. Aaargh, diepe ellende. Daarover gesproken. Nog zoiets. Recent moest ik een bult ballonnen opblazen. Op zich geen probleem hoor. Dat kan ik aardig goed. Het probleem was het dichtknopen. Ook weer ellende. Op een of andere manier duurt dat langer dan het volblazen van die elastische, statische en vermakelijke luchtzakken. Daar heb ik trouwens ook iets van geleerd. Sporten en ballonnen opblazen gaat niet samen. Oh nie? Nee! Probeer maar eens een ballon te knopen met bokshandschoenen aan. Probeer het maar eens uit. Als je jezelf verveeld of zo.















