
‘Wie zichzelf spaart, spaart geen rotte appel’
ColumnSint-Oedenrode - Dat zei mijn rechterbuurman toen ik hem vroeg waarom hij met een dikke trui rondliep terwijl het buiten toch zo’n 25 graden was. Slim, plus hij is minder dan ik gezegend met een extra warmtelaag in de vorm van babyvet wat ik al een halve eeuw niet kwijtkrijg. Daar helpt geen sporten meer bij naar ik vrees. Ik blijf het echter wel proberen.
Zo sta ik bij mijn favoriete fysiotherapeut meerdere malen per week mijzelf in het zweet te werken samen met mijn fysiomaatjes. Maar ja, zweet dat is water. Dat vul ik ruimschoots weer aan. We lopen natuurlijk niet voor niks bij “de fysio” maar een beetje afvallen mag er wel bij vind ik zelf. Een van mijn makkers heeft daar geen last van. Hij slikt iedere morgen een handvol pillen. In de meest recente telling kwam hij tot 23. Ik vroeg hem of die niet gecombineerd konden worden zodat hij er minder hoefde te slikken. Zelf vond hij dat geen goed plan. “Als ik minder pillen slik, dan moet ik een boterham meer eten. Die pillen betaalt de verzekering, maar die boterham kost mij geld”. Tsja, de een slikt meer pillen dan Krimson van Suske en Wiske. De ander zit van top tot teen vol met chirurgenstaal en weer een ander loopt met naweeën van sport-, of werkblessures. Toch is het er wel een gezellige boel daar bij “de fysio”. Er wordt altijd flink opgetrokken, opgedrukt, gefietst, gekanood en planken doen we ook. Plenken, zo spreek je het uit. Dat is engels voor zo stijf als een plank op tenen en handen of ellebogen zo lang mogelijk boven de grond hangen en dan volhouden. Goed voor de buikspieren. Dat in tegenstelling tot de bekendere vormen van planken waar ik wel goed in ben, namelijk borrelplanken en kaasplanken. Zou daar dat babyvet vandaan komen?















