Afbeelding

Tv-programma's recenseren is echt een baan. Joh!

Algemeen Algemeen / Sint-Oedenrode

Wat moet dat een heerlijke job zijn: televisie-recensent. Angela de Jong mag vijf keer per week een column schrijven over wat haar opvalt op televisie.

Ze studeerde Algemene Letteren en Film- en Televisiewetenschap, deed een master Journalistiek en werd verslaggeefster voor het Rotterdams Dagblad. Sinds 2005 werkt ze bij het Algemeen Dagblad (AD).

Al een jaar of negen is ze voor dat AD televisierecensent en schrijft ze columns. We zien haar regelmatig verschijnen in talkshows, onder meer bij De Wereld Draait Door. "Ze vindt televisie heel leuk," vertelt ze aan Ruud de Wild in zijn podcast programma Rauw. Ze kan zich geen betere baan voorstellen.

Het is dus echt een baan, tv-recensent zijn. Je hoeft er niet voor naar kantoor. Je hoeft geen laptoptas vol dossiers te sjouwen. Je duikt 's avonds op de bank, kijkt en zapt, en gaat typen. En levert regelmatig een portie kritiek op wat er op de buis voorbij komt. Soms opbouwend, maar meestal is ze behoorlijk scherp en veegt ze de pan met iemand aan.

Het is 'geen kunst' wat ze doet
Zelf krijgt ze ook regelmatig kritiek over zich heen. Onder meer dat het 'geen kunst' is wat ze doet: televisie kijken en daar kritiek op geven. Toch geven we het haar toen doen als je ieder dag een stuk tekst moet produceren dat door veel mensen gelezen wordt. Zie dan maar eens scherp te blijven. Op ad.nl een dossier met al haar artikelen uit Angela kijkt tv.

Zo schreef ze onlangs onder meer over Beau van Erven Dorens en zijn talkshow die op RLT4 niet de kijkcijfers haalt die er van verwacht werden. En dat hij heel wat van Jinek zal gaan leren, die overstapt van de NPO naar RTL4.

Ook Linda de Mol lijkt volgens Angela de Jong niet altijd succesvol, ook al doet het dat vaak lijken. Nu ze creatief directeur is van Net 5 haalde 'haar' programma 'Iris en de 12 dates' niet genoeg kijkers. Niet genoeg om te zeggen: het is een goed programma.

Het lijkt op een portie flauwekul
Naar aanleiding van dit soort teksten, zou je kunnen denken dat tv-recensent zijn vooral zoiets is als de kijkcijfers in de gaten houden en dan vertellen of iets goed of niet goed is. Als we het zo simpel stellen, lijkt het op een portie flauwekul.

Maar De Jong is niet de enige. Iedere krant heeft wel een media-redactie en een recensent die de kijkcijfers én de programma's inhoudelijk in de gaten houdt.

Volkskrant en De Telegraaf
Bij de Volkskrant duikt de naam Haroon Ali op. Even zoeken en we stuiten op een veel langere tekst dan de recensies van De Jong. Stuk serieuzer ook, meer onderbouwd. Hij is weliswaar minder bekend, maar heeft dezelfde job.

Rob Goossens werd begin dit jaar de Angela de Jong van De Telegraaf genoemd. Hij krijgt dan een eigen mediacolumn in de krant. Heeft hij ook die schoudertas heren niet nodig, geen dossiers? Gewoon één keer per week, op de maandag, vertellen wat je de afgelopen week hebt gezien en je eigen conclusies trekken en daar een tekst aan koppelen.

Tot aan 2016 viel trouwens die beurt Marcel Peereboom Voller ten deel, dagelijks. In de jaren erna deed De Telegraaf met alle tv-recensies even niet mee. (daardoor zou De Jong zo groot geworden zijn). Dat geeft te denken. Is het wel zo belangrijk? Of is het een kranten-job in de reeks: doen we ook iets met tv?