Eefje (l) en Leonie met in het midden topspits Viviane Miedema.
Eefje (l) en Leonie met in het midden topspits Viviane Miedema.

Alle topspeelsters evenveel aandacht

Algemeen

Sint-Oedenrode - Twee jaar geleden prijkte de jonge Rooise sportmarketeer Eefje Janus al op de voorpagina van DeMooiRooiKrant. Toen stond het EK voetbal voor dames centraal en omdat het WK vrijdag begint, trokken we weer bij haar aan de bel. Zo kwamen we er achter dat Eefje inmiddels een nieuwe uitdaging heeft gevonden in de wereld van het vrouwenvoetbal. Volg haar maar eens op Twitter en je weet in één klap hoe diep ze zich in die sector heeft genesteld. Onlangs was ze zelfs op Radio 1 te horen. Ze gaf er haar kijk op de marketingmolen rondom het vrouwenvoetbal. We speelden haar de bal toe…  

Je werkt sinds enige tijd voor Flowsports. Wat doet het bedrijf en wat is je rol?
"FlowSports behartigt de belangen van profvoetbalsters en coaches die werkzaam zijn in het vrouwenvoetbal. Tien van onze speelsters gaan met Oranje naar het WK, waaronder Vivianne Miedema, Shanice van de Sanden en Sherida Spitse. Eén speelster vertegenwoordigt Schotland op het WK. Wij zorgen enerzijds voor de sportieve carrière van een speelster, dat staat altijd voorop. Dan gaat het dus om transfers en verlengingen bij een club. Wat is de juiste stap op een bepaald moment? Carrièreplanning. Anderzijds zijn dat de commerciële belangen. Dat is mijn "pakkie an". We managen de mediaverzoeken. Als een tv- of radioprogramma of magazine een interview wil met een speelster, dan brengen wij dat tot stand en zorgen we dat alles met de juiste partijen is afgestemd. Daarnaast begeleiden we de speelsters in social media en zetten we sponsorships op waarbij we speelsters koppelen aan een merk. Zo is Shanice van de Sanden nu op tv te zien met een eigen commercial in samenwerking met M-line. Verschillende speelsters hebben een contract bij Nike, Adidas en Puma. Wij zorgen voor de relatie met die merken en begeleiden bij de activiteiten die vanuit zo'n samenwerking ontstaan. Vorig jaar organiseerden we de Vivianne Miedema Voetbaldag, een eigen fandag voor Vivianne Miedema met 200 kids."

Lees het complete interview woensdag in DeMooiRooiKrant.

Eefje en Leonie met één van de sterren van het Nederlands team, Shanice van de Sanden.
Afbeelding