Yvonne Verhoeven
Yvonne Verhoeven

'Ik wil een fijne moeder zijn én succesvol op de werkvloer.'

Algemeen

De Boskantse Yvonne Verhoeven schrijvend portretteren is een fikse opgave. Want haar nog relatief jonge leven kent verschillende facetten. En alle even boeiend. Als directeur van vier mbo-opleidingen recreatie en toerisme in drie Nederlandse steden waar elk jaar zo'n 240 jonge mensen op afkomen, als mede-eigenaar van het Nederlandse en Spaanse Cosmo Entertainment, als moeder van drie 'mannen', zoals ze haar kinderen Sen (9) en de tweeling Tim en Daan (6) betitelt, als echtgenote van de Rooise ondernemer Frank Heijckmann (46) en als 'echt dorpsmens' in haar geboorte- en woonplaats Sint-Oedenrode. Een vrouw die 'een geslaagd gezin' als het grootste succes in haar leven beschouwt en de combinatie van haar veeleisende functie met het moeder-zijn als grootste en tevens moeilijkste uitdaging ziet.

Door Jan H.F. van der Heyden

Yvonne Verhoeven werd 44 jaar geleden geboren in Boskant, recht tegenover de Sint Franciscusschool, waar haar moeder 'peuterjuf' was. Na de havo in Schijndel volgt ze de vierjarige toerisme- en recreatieopleiding aan De Rooi Pannen in Tilburg. Als ze deze met succes afsluit, raadt een docent haar aan in Spanje te gaan werken als entertainer in een vakantiehotel, want Yvonne is daarvoor 'geknipt.' Ze is dan pas 21, twijfelt even tussen doorstuderen of naar Spanje vertrekken. Ze besluit het laatste te doen en komt via een uitzendbureau in een hotel op Mallorca terecht als medewerkster recreatie en toerisme. Ze doet dat één jaar en legt daarmee de basis – zonder zich dat te realiseren - voor haar latere carrière. Ze gaat nóg een jaar in een Spaans hotel werken en vervolgens bij touroperator HTC Reizen in Eindhoven. Ondertussen is in het Rooiste stapcafé 't Straotje de vonk tussen haar en Rooienaar Frank Heijckmann overgesprongen. Frank, die in Rotterdam economie had gestudeerd, wilde 'iets voor zichzelf' beginnen en zo ontstond het gezamenlijk idee in Spanje een entertainmentorganisatie op te zetten. Ze reizen in de augustusvakantie samen naar Spanje, waar Yvonne haar vriend laat zien waar ze heeft gewerkt. En ook Frank wordt, net zoals Yvonne, verliefd op Mallorca.

Met één fax op de slaapkamer beginnen en uitgroeien naar een toeristische en recreatieve topopleiding in Nederland

Ze kopen een fax die een plekje krijgt in de slaapkamer van het ouderlijk huis van Frank in de Oranje Nassaulaan. Ze sturen een mailing naar hoteleigenaren op Mallorca met de vraag of deze geïnteresseerd zijn in jonge mensen uit noord-Europa om de gasten te onderhouden en te vermaken. Yvonne en Frank zeggen de hoteleigenaren toe dat zij die mensen zullen selecteren, opleiden en begeleiden. Yvonne: 'Er kwam elke dag minstens één hotel dat meer informatie wilde. Op een gegeven moment werd dat een hele stapel, wel een stuk of zestig. Frank woonde toen nog in Amsterdam en ik in Eindhoven. We zagen elkaar alleen in de weekenden bij het uitgaan en bekeken dan ook de reacties op onze fax. We hebben alle zestig hoteleigenaren opgezocht en hen een 'ontzorgingspakket' aangeboden dat in de smaak viel.'
Op de laatste dag van hun gezamenlijke vakantie beslissen Yvonne en Frank of ze op Mallorca 'in het diepe' zullen springen. En ja, dat doen ze. Ze zeggen hun baan op. Yvonne als rechterhand van de directeur van HTC Reizen en econoom Frank als assistent-bedrijfsleider bij horecaleverancier 'Gastronoom' in Amsterdam. Op 1 maart 1996 wordt het bedrijf 'Cosmo Entertainment' op Mallorca geboren en beginnen Yvonne en Frank vanuit Cala d' Or op het Spaanse eiland met het 'uitzetten' en begeleiden van jonge mensen in hotels. Acht maanden wonen en werken ze voor de begeleiding van hun medewerkers in Spanje, vier maanden in Nederland voor de werving en selectie van verse krachten. Yvonne en Frank halen ze niet alleen uit Nederland, maar ook uit de Scandinavië, Engeland, Frankrijk en Italië.
Het gaat 'Cosmo Entertainment' zó goed, dat er elk jaar met twintig 'contracters' in vaste dienst dertig seizoenwerkers bijkomen met een uiteindelijke groei naar driehonderd medewerkers. Yvonne en Frank maken dan werkdagen van 's morgens negen tot 's nachts één uur. Na drie seizoenen, in 1999, kopen ze een appartement in de Neulstraat. Ondertussen is de 'bedrijfsslaapkamer' van Frank in het ouderlijk huis in de Oranje Nassaulaan uitgebreid met de slaapkamer van Franks' zus en de zolder.

'We wilden studenten opleiden op ónze manier, vanuit het bedrijfsleven, de opleiding integreren in de behoefte van het bedrijfsleven.'

Door hun ervaring in het opleiden van jonge mensen in het recreatie- en toerismevak, ontdekken Yvonne en Frank ook zwakheden in het onderwijssysteem. Ze besluiten om daar iets aan te doen, zetten hun ideeën op papier en benaderen tien Regionale Opleidingscentra (ROC 's) in Nederland. Yvonne: 'We wilden studenten opleiden op ónze manier, vanuit het bedrijfsleven, de opleiding integreren in de behoefte van het bedrijfsleven, een bedrijfskundige benadering van het onderwijssysteem dus.' Ze treffen een lid van het College van Bestuur van het Koning Willem I College in Den Bosch, die in de Rooienaren gelooft. In 2007 start de Cosmo Academy aan het Koning Willem I College als een vierjarige mbo-opleiding toerisme en recreatie. 'Een wauw-moment,' noemt Yvonne het. 'Dat we het voor elkaar hebben gekregen zo'n opleiding binnen te komen.'
Het duurt niet erg lang of de Cosmo Academy in Den Bosch wordt, zonder dat Yvonne en Frank het weten, uitgeroepen tot nummer één als beste recreatieve opleiding van Nederland. Een onafhankelijk bureau heeft 'hun' opleiding gescreend op rendement, studententevredenheid en resultaat en de hoogste punten gegeven. Yvonne beleeft haar tweede 'wauw-moment.' Elk jaar halen ze zestig nieuwe studenten 'in huis' die stage lopen deels in Nederland en deels in Spanje op het brede terrein van toerisme en recreatie, waarvan 'entertainment' onderdeel uitmaakt.
Yvonne en Frank kijken verder. In 2010 begint het NOVA College in Haarlem met een afdeling van de Cosmo Academy en twee jaar later doet Heerenveen hetzelfde en is de derde Cosmo Academy een feit.
Als het College van Bestuur van het Bossche Koning Willem I College aangeeft dat de eigen toeristische opleiding wel een kwalitatieve impuls kan gebruiken, twijfelen Yvonne en Frank niet. Ze gaan op zoek naar een stevige businesspartner, kunnen daarbij als eigenaren van een top 1-opleiding kritisch zijn, en kiezen daarvoor Arke. In 2014 wordt naast drie 'filíalen' van de Cosmo Academy voor recreatie de eerste Arke Academy voor toerisme opgericht. Vier erkende mbo-opleidingen in Nederland in handen van Yvonne Verhoeven en Frank Heijckmann uit Rooi!

Yvonne stuurt als directeur van de vier Academy's opleidingsteams aan voor totaal 720 studenten. Haar bedrijf 'Cosmo Entertainment' op Mallorca heeft ze zo ingericht 'dat het zonder ons ook kan functioneren.' Echtgenoot Frank is intussen een heel andere zakelijke weg ingeslagen. Frank is in Den Bosch een eigen bedrijf gestart in duurzame energie: 'Kieszon.' Daar werken nu zo'n twintig mensen. Het is gespecialiseerd in het leasen van grote zonnestroomprojecten op daken van bedrijven en (semi)overheidsinstellingen.

De Boskantse Yvonne Verhoeven is een nuchtere vrouw als het zakelijke aangelegenheden betreft en gevoelig als het haarzelf en haar gezinsleven aangaat. Ruiterlijk: 'Ik wil succesvol zijn op de werkvloer, wil met de Cosmo Academy bij de Top Drie blijven als beste opleiding van Nederland. We staan op nummer één, maar daar blijven is de grootste uitdaging. Maar ik wil óók een fijne moeder zijn. Op maandag, dinsdag en donderdag werk ik, ook 's avonds, dan ben ik honderd procent "into the job", op de andere dagen en in de weekenden ben ik er volledig voor het gezin. Check mijn mail niet, maak de laptop niet open. Dan ben ik er honderd procent voor de kids. Weekend is weekend. Dan zijn Frank en ik bij onze kinderen op het hockeyveld of op het voetbalveld. Heerlijk, de hele dag in de buitenlucht!'

'Ik ben een echt dorpsmens. Ons-kent-ons, heerlijk! Lekker overal dichtbij. Alles op de fiets.'

Had ze niet liever in het Bourgondische Den Bosch gewoond, dicht bij de Cosmo Academy en Frank ook dichter bij zijn werk? 'Oh nee, ik ben geen stadsmens. Ik ben een echt dorpsmens. Ons-kent-ons, heerlijk! Lekker overal dichtbij. Alles op de fiets. Rooi is een fantastisch dorp, een vriendelijk dorp, een mooi dorp, niet te groot, niet te klein.'

Tegenover haar zakelijke instelling en nuchterheid staat ook gevoeligheid. Ze kent, zegt ze, veel 'geluksmomenten.' Bij een sportoverwinning van haar kinderen al. 'Als zíj heel blij zijn.' Of voor de tent in de woestijn als ze met haar gezin aan het yahtzeeën is. Tranen komen er als ze wordt geconfronteerd met zieken of schrijnende situaties in haar naaste omgeving. 'Zoals mijn vriendin die op jonge leeftijd haar ouders heeft verloren. Dan houd ik het niet droog.'

Over haar 'bucketlist' hoeft ze geen seconde na te denken. 'Op de eerste plaats natuurlijk het veilig en in vertrouwen klaarstomen van mijn kinderen voor het echte leven. Maar ook gekke dingen doen: de musical Mama Mia opvoeren als vijftigplusser. Ik wil ook nog altijd een reis maken door Nieuw Zeeland, samen met Frank en de kinderen in een camper, ook geweldig. En met een bootje varen door Friesland, van meer naar meer, van dorpje naar dorpje. En een groot bosfeest, hier bij mij achter, als ik vijftig word, met allemaal mooie verlichting in en tussen de bomen.'