Sint-Oedenrode ligt niet wakker van Eindhoven Airport

Roois nieuws
Sint-Oedenrode - Wordt Lelystad de tweede vluchthaven van Nederland of gaat die ‘titel’ naar Eindhoven? Eindhoven Airport heeft in 2013 een recordaantal van 3,4 miljoen passagiers verwerkt. Dit is een groei van 14 procent ten opzichte van 2012 toen 2,98 miljoen passagiers van de luchthaven gebruikmaakten. De verwachting is dat die groei alleen maar door zet. Vooral ook als het aan vliegmaatschappijen als Ryanair ligt. Sint-Oedenrode ligt er niet wakker van.

Opmerkelijk, aangezien een flinke uitbreiding van het vliegveld kan gaan zorgen voor (extra) overlast. Anderzijds heeft een groot gedeelte van Rooi amper notie van de mate van vluchten boven Nijnsel en Boskant. Gewoonweg, omdat die burgers er relatief ver vanaf wonen. 67% van de ondervraagden van het TipMooiRooi burgerpanel – wat inmiddels bestaat uit meer dan 500 personen – heeft geen bezwaar tegen uitbreiding van Eindhoven Airport. 22% wel en dat percentage wordt zeer waarschijnlijk vooral gevormd door inwoners van de kerkdorpen Nijnsel en Boskant. Enkele raadgevers lieten een duidelijke opmerking achter. 1. ‘Nijnsel ligt in de aanvliegroute, dat zal niet veranderen. De overlast neemt toe. Niet overdag, wel `s avonds en heel vroeg `s morgens, omdat het geluid van een recht over je huis dalend vliegtuig je enerzijds verhindert om in te slapen en het je anderzijds met een schok wakker maakt.’ 2. ‘Met name heb ik moeite met uitbreiding als ze in de avond later dan 23.00 uur en voor 7 uur in de ochtend gaan en komen. Dit zal meer geluidsoverlast gaan geven en waar het niemand over heeft: er zal ook meer chemische uitstoot komen die omlaag komt in onze omgeving.’ Dat niemand het daar over heeft is niet waar.

Lees meer in DeMooiRooiKrant van deze week