Afbeelding

Huis-aan-huis kranten volop in trek

Algemeen

Huis-aan-huiskranten zijn niet weg te denken uit de Nederlandse huishoudens. Dat blijkt uit een rapport van Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM). Het onderzoeksbureau ondervroeg ruim 30.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder met toegang tot internet. Dit aantal is volgens NOM representatief voor de totale bevolking van 13-plussers in ons land: 13,3 miljoen.

Door: Tjanne Hartman

Volgens het rapport leest 62 procent van de Nederlanders vanaf 13 jaar wekelijks een huis-aan-huisblad of -krant. Van dat aantal leest 85 procent het blad of de krant op papier, 15 procent digitaal. Ruim 60 procent van de lezers leest driekwart tot het hele nummer en meer dan de helft van de lezers gaf aan de huis-aan-huiskrant te missen als deze niet bezorgd wordt.

Lokaal nieuws
Bijna zestig procent van de ondervraagden is in grote mate geïnteresseerd in lokaal nieuws. De helft in regionaal nieuws en vakanties, op de voet gevolgd door de onderwerpen koken en eten, gezondheid en sport. Verder blijkt dat vooral gemeentelijk nieuws en activiteiten en evenementen populair zijn. Ook voor ondernemers zijn huis-aan-huiskranten nog altijd een goed middel om te adverteren. Van de lezers zei 53 procent actie te ondernemen naar aanleiding van advertenties. Kijk op MooiRooi.nl voor het gehele onderzoek.

Bij deze een link naar het onderzoek
Link naar PDF bestand