Daphne van Zundert.
Daphne van Zundert. Foto: Viola Chong

Daphne van Zundert: ‘Ik heb me als tiener ook wel tegen de klassieke muziek verzet’

Cultuur

SCHIJNDEL | “Het was smullen om mijn programma voor Podium OpMaat helemaal zelf in te mogen vullen”, vertelt de Schijndelse zangeres Daphne van Zundert. Op 22 oktober zong zij in De Knoptoren in Sint-Oedenrode een liedcyclus van de romantische Russische componist Moessorgski. Sindsdien is Daphne begonnen aan een pre-master aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag waar zij de tijd neemt om haar stem zo volledig mogelijk te ontwikkelen, op weg naar haar droom om opera te zingen. Daphne: “Een alt-mezzostem zoals die van mij heeft jaren nodig voor die volledig ontwikkeld is.”

De vraag waarom klassieke muziek haar trekt is voor Daphne een bekende. “Mijn moeder is altijd bezig geweest met muziek, als baby ging ik al mee naar haar zangles. Ook mijn vader luisterde veel naar klassieke muziek.” Haar Podium OpMaat concert sloot Daphne dan ook samen met haar moeder af. “Zij begeleidde de band door een stuk van Rachmaninov waarbij ik een hele mooie alt solo heb gezongen.”

Zang studeren
Daphne speelt al vanaf haar negende blokfluit. “Toen ik nog maar een meisje van 11 was liet een pianiste die mij hoorde spelen mij beloven dat, wat ik ook deed, ik nooit zou stoppen met muziek maken. Die belofte heb ik gehouden.” Een bezoek aan een klassiek concert met haar moeder was voor Daphne de aanleiding om zangles te nemen. “Die zang vond ik zo mooi. Een half jaar nadat ik met zangles begonnen was ging ik al auditeren voor de pre-bachelor Klassieke Zang aan de Academy of Music & Performing Arts in Tilburg. Ik wist toen al dat ik mij hier op wilde gaan richten.” Daphne werd toegelaten en begon dus tijdens het laatste jaar van het gymnasium al aan haar vervolgopleiding. “Misschien had ik beter een tussenjaar kunnen doen, maar ik ben altijd erg enthousiast.” Daarna verhuisde ze voor haar studie naar Tilburg.

Fluweel en belletjes
“Wat mij aanspreekt aan klassieke zang is de manier waarop je je stem gebruikt, die past wel bij mij. Ik heb een vrij lage stem en merkte dat ik met klassieke technieken gemakkelijker de hoogte in kon dan met poptechnieken. Wat ik zo mooi vind aan die manier van zingen is dat de kleur zo eigen en rijk is: de warme zachte textuur van fluweel samengebracht met de helderheid van belletjes. Daarbij is het bevrijdend, je bent niet afhankelijk van microfoons om je te versterken. Je vult de ruimte geheel met je eigen stem en staat zo nauwer in contact met de luisteraars en mede-musici.”


Kerstconcert in Deurne
Wil je Daphne een keer horen zingen? Samen met vrienden speelt zij ieder jaar een kerstprogramma in de Willibrorduskerk in Deurne. Daphne: “Wie verlangt er niet naar langere dagen met meer licht? Op weg naar het Licht is de titel van het programma waar u zich kunt verwarmen aan de klanken van de blokfluit, het klavecimbel en het orgel en kunt genieten van liederen, afgewisseld met een kerstverhaal. U hoort onder andere Matthias Weckmann, Arcangelo Corelli en Jean Langlais, uitgevoerd door Bert Augustus, Els Althuizen en mijzelf.” Het concert vindt plaats op vrijdag 22 december om 15.00 uur.


Russische muziek
Uit haar keuze voor om Moessorgski te zingen tijdens haar Podium OpMaat optreden blijkt ook Daphne’s voorkeur voor de romantiek en Russische muziek. Ze probeert haar voorliefde voor Russische muziek te verklaren: “Het is zwaarder, voller, ik vind dat altijd fantastisch. Ik heb ook altijd die talenknobbel gehad en vind het mooi om een tekst helemaal uit te pluizen. Je moet het wel goed uitspreken en weten wat je zingt. Op basis daarvan kun je dan een woord of een frase anders kleuren om het personage goed naar voren te brengen.”

Romantiek
Ook de romantiek heeft eens speciaal plekje in Daphne’s hart. “Dat is muziek waarin je kunt zwemmen. De muziek is breder en voller dan bijvoorbeeld de barokmuziek, die je preciezer moet benaderen. In de romantiek kun je juist wegzwemmen in lange romantische lijnen. Dat past meer bij mijn persoon. Ik ben nooit een spring in ’t veld geweest.”

Symfonische metal
Als tiener heeft Daphne zich ook wel verzet tegen de klassieke muziek van haar ouders. “Het jaar voor ik mijn pre-bachelor in klassieke zang ging doen, op mijn zeventiende, zong ik nog in een rockband. We speelden symfonische metal, ik heb toen veel podiumervaring opgedaan. Ik vind het heel gaaf hoe ze binnen dat genre in zoveel verschillende stijlen zingen. Dat was echter te veel om tegelijkertijd aan te pakken, daarom ben ik begonnen met de klassieke zang me eigen te maken. Van symfonische metal ging ik al vrij snel naar het idee dat ik opera wil zingen.” Terwijl Daphne zich met de metal juist tegen de klassieke muziek verzette bleek die juist haar voorkeur voor klassieke muziek te bevestigen.

Dromen van opera
Wat haar aantrekt aan opera? “Opera draait meer om het totaalplaatje dan andere vormen van klassieke zang”, vertelt Daphne. “Er komt veel meer bij kijken, zoals het acteren, de kostuums en het uitdiepen van een rol, zowel in je stem als in het fysieke. Het is prettig om zo nu en dan in iemand anders zijn schoenen te stappen. Dat vind ik fantastisch. Opera voelt ook grootschaliger aan, er wordt veel langer en intensiever gerepeteerd dan voor een oratorium. Zo’n intensief avontuur met een cast en crew is een hele belevenis. Daarbij kan er ook van alles misgaan, wat ook zo zijn eigen charme heeft. Zo ben ik backstage, vlak voordat ik op moest voor het applaus, ooit uit mijn jurk gescheurd. Dat leidde tot grote hilariteit bij de andere zangers.”

Nooit uitgeleerd
Maar voordat het echt zover is gaat Daphne nog flink aan haar stem werken. “Een alt-mezzostem zoals die van mij heeft jaren nodig voor die volledig ontwikkeld is”, aldus Daphne. Opera zingen is voor haar dan ook echt een doel voor de lange termijn. “Wie weet over een aantal jaar. Maar ik ga eerst de tijd nemen om mijn stem uit te diepen. Je bent nooit uitgeleerd en het verveelt ook nooit. Maar dat is voor een perfectionist als ik wel eens frustrerend.” Om het meeste uit haar stem te halen is Daphne dit jaar dus begonnen aan een pre-master aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. “Dat werd mij op mijn bachelor ook aangeraden. Ik zie dit extra jaar als een soort cadeau, ik gun mezelf meer tijd om mijn stem te ontwikkelen.” Daarna volgt nog een master van twee jaar. “Maar ook daarna houdt het leren nooit op.”

Liedcyclus
Ook buiten haar opleiding om timmert Daphne alvast aan de weg. Het meest trots is zij op haar nauwe samenwerking met een componist. “Samen zijn we bezig aan een liedcyclus, een soort mini-opera, gebaseerd op een absurdistisch Frans toneelstuk. Dat willen we in mei opvoeren. De muziek wordt speciaal op maat gemaakt voor mijn stem, in een rol die vergelijkbaar is met Lady MacBeth of de Queen of Hearts. Het is leuk om zo zelf iets nieuws tot stand te brengen.”

Niet stoffig
Daphne vindt het dan ook jammer dat mensen bij klassieke muziek nog het beeld hebben dat het stoffig is. “Niets is minder waar. Er wordt ook veel nieuwe muziek gemaakt en er zijn genoeg jonge mensen die klassieke muziek studeren. Maar als je het niet met de paplepel krijgt ingegoten snap ik dat je daar moeilijk een beeld bij kan vormen. Ik wil het graag toegankelijker maken, met name voor jongeren. Opera kan zeker ook leuk zijn voor een jonger publiek, er zit immers een visuele kant aan die het toegankelijker maakt en zo kunnen de ondersteunende beelden ervoor zorgen dat de muziek gemakkelijker te begrijpen is. Daarbij worden er ook moderne opera’s gecomponeerd.”

Afbeelding
Afbeelding