v.l.n.r.: Robbert van Corven, Leo van Lieshout, Jan van Zutphen, Antoon Buiting, Martien van Gastel en Mark van Herpen. Zij trapten de actie samen af.
v.l.n.r.: Robbert van Corven, Leo van Lieshout, Jan van Zutphen, Antoon Buiting, Martien van Gastel en Mark van Herpen. Zij trapten de actie samen af. Foto: Jeroen van de Sande

Rooise Streken: Een ‘jumbo’ succes: 850.000 plaatjes

Historie Historie

Sint-Oedenrode - De actie ‘geschiedenis sparen’ van de beide Rooise Jumbo supermarkten is een groot, of meer toepasselijk, een jumbosucces geworden. Toen begin september van het vorig jaar de actie startte, vlogen de plakboeken Historisch Sint-Oedenrode de deur uit, al na anderhalve week waren ze allemaal weg. Eind oktober liep de spaaractie af en waren de Jumbo’s maar liefst 850.000 stickers – in Rooi zeggen we ‘plaatjes’ of soms ook wel ‘plekplaotjes’- armer. Vier keer is er zelfs een doos met 75.000 extra plaatjes bijbesteld en nog was de plaatjeshonger niet gestild. In de rubriek Rooise Streken wordt teruggeblikt op de actie.

Honderdduizenden plaatjes bijbesteld 
Het is zo’n succes dat elk van beide supermarkten zich op een gegeven moment zelfs min of meer genoodzaakt zag een tijd lang een ‘duurbetaalde’ kracht in te schakelen om het ruilgedeelte te begeleiden en zo de klanttevredenheid op peil te houden. Dit heet bij Jumbo ‘klantenservice’. Honderden enveloppen met plaatjes wisselden zo via de ruilmedewerker van verzamelaar. De Jumbo op de Kienehoef was daar al vroeg mee begonnen, veel eerder dan die in de Hertog Hendrikstraat. Daar had men lange tijd een ruiltafel waar de Jumbo elke morgen een aantal plaatjes op legde zodat de spaarders hier hun dubbele plaatjes konden ruilen. Maar er bleken toch teveel mensen met ‘schoepen’ van handen te zijn want regelmatig was de tafel leeg geschoept. Schijnbaar hadden deze fanatieke spaarders elke keer juist op het schoepmoment ook een ‘senior moment’ want zij ‘vergaten’ hun eigen, dubbele plaatjes, zoals toch duidelijk de bedoeling is, terug te leggen.

Ook een commercieel succes?
Op de vraag aan Robbert van Corven, vorig jaar nog de filiaalhouder van de Jumbo in de Hertog Hendrikstraat, wat het nou opgeleverd heeft kwam een verhullend antwoord. Robbert is ‘ginne Rooise’ maar heeft duidelijk wel aanleg om dat te worden. Het heeft, zei hij, namelijk veel meer gekost dan gedacht want hij werd zogezegd overvallen door het succes en dat bracht, zei hij, veel extra werk met zich mee en hij heeft, zei hij, dus extra kosten moeten maken. Denk maar eens, vervolgde hij, aan de reclamekosten, de kosten van al die extra plaatjes, de kosten van het extra personeel en wat te denken, zei hij, van de vele prijsvragen waarbij de gelukkige winnaars wel 10 zakjes met extra plaatjes kregen. Zo werd, toeval of niet, mijnheer ’De Haan’ tot winnaar uitgeroepen in de hersenkraker welke kleur het torenhaantje van de Martinuskerk heeft. Ook werd veel geld gestoken in het ‘prijzen’ van chips, melk, stokbrood en bananen, met als speciaal lokkertje ‘extra plaatjes’. Het gerucht gaat dat Rooi er verschillende huishoudens aan overgehouden heeft die geen banaan meer kunnen zien, zoveel hebben zij er tegen heug en meug moeten verorberen om maar meer plaatjes te scoren.

Lees woensdag het hele verhaal in DeMooiRooiKrant.