Het spelbord gaat er ongeveer zo uit zien.
Het spelbord gaat er ongeveer zo uit zien.

Nieuw: het Meierijstadspel

Algemeen

Meierijstad - Ongetwijfeld hebben sommige Schijndelaren het bordspel nog ergens in de kast liggen: het Skinlespel uit 1990. Een spel dat vergelijkbaar is met Monopoly maar waarbij geen straten gekocht moeten worden, maar aandelen van Schijndelse bedrijven. De initiatiefnemer van destijds, Henk Kroon, gaat nu opnieuw een spel uitbrengen: het Meierijstadspel.

Door: Tjanne Hartman

Het Meierijstadspel is niet alleen ter vermaak, maar ook ter promotie van onze nieuwe gemeente. De acquisitie is in volle gang: bedrijven of instellingen kunnen een plekje op het bordspel kopen door simpelweg te beloven dat ze een minimum aantal spellen afnemen. "Geen gedoe met sponsorgelden enzo, gewoon heel transparant", aldus Kroon. "Adverteerders kopen hun plek door spellen te kopen. Daarmee wordt het spel vanzelf ook verspreid." Als Kroon in totaal 1.000 spellen kan laten maken, gaat het hele plan door. Op het spelbord worden de logo's van plaatselijke bedrijven afgedrukt, net als op de aandelenbewijzen. Hierdoor wordt, naast lokale herkenbaarheid, publicitaire aandacht gecreëerd. De adverteerders zorgen dat de productiekosten gedekt worden.

Promotiebudget
Net als Monopoly heeft ook het Meierijstadspel kanskaarten. "Ze beïnvloeden het spel op een humoristische, ludieke manier. Bovendien komt mijn spel eerder op gang dan Monopoly. Daar duurt het soms heel lang voor je voldoende bezit hebt om te gaan handelen. Bij het Meierijstadspel kun je al met één aandeel in je bezit aan het onderhandelen."
In juni kreeg Kroon voor zijn spel een bijdrage van het Promotiebudget Meierijstad. Van de in totaal 48 ingediende plannen zijn er in totaal 15 beloond met een financiële ondersteuning. De promotiebudgetten werden uitgereikt door de wethouders Roozendaal, Bräuner en Van der Heijden van de gemeente Schijndel, Veghel en Sint-Oedenrode.

Steden- en bedrijfsspellen
Het Skinlespel verscheen in 1990 en was voor Kroon de primeur. Het spel was in 1986 in Noorwegen op de markt gebracht als concept dat makkelijk te personaliseren is. Kroon startte zijn bedrijf Triaktiv en werd agent voor Nederland en is dat inmiddels ook voor Duitsland. Hij heeft al 150 spellen in Duitsland en ruim 100 spellen in Nederland gerealiseerd, zowel steden- als bedrijfsspellen. "Gewoonlijk worden de plekken op de borden verkocht door plaatselijke rotaryclubs en andere serviceclubs", legt Kroon uit. "Voor het Meierijstadspel doe ik het voor het eerst helemaal zelf."

Interesse om een vakje op het spel te bemachtigen? Neem dan contact op met Kroon via telefoonnummer 06-22974808 of e-mail info@triaktiv.nl. Via het e-mailadres zijn ook losse spellen te bestellen.