Er werd veel muziek gemaakt op boeiende wijze.
Er werd veel muziek gemaakt op boeiende wijze. Foto: Jos van Nunen 2024

Heerlijk TaLenteconcert in Kasteel Henkeshage

Cultuur

Sint-Oedenrode - En jawel; de werkgroep Podium OpMaat van het Roois Kultuur kontakt was er weer in geslaagd om een educatief concert te organiseren en zo podium te bieden aan bijzonder getalenteerde jonge muziekbeoefenaars. Sommigen voor het eerst en anderen al wel voor de derde of vierde keer maakten zij ons deelgenoot van hun muzikale ontwikkeling.

Door: Mattie De Schepper

Dit concertje bewees maar weer eens dat muziektalent ook in deze generatie aanwezig is en dat er nog ouders en docenten zijn die daar oog voor hebben en die beseffen hoe belangrijk en waardevol gedegen scholing en bemoediging is voor de ontwikkeling van dat talent.
In een tijd waarin alles zo vluchtig is en sociale media een zo grote claim leggen op denken en doen is het heel wat om genoeg discipline op te brengen om tijd te spenderen aan studeren en om vaardigheden bewust uit te diepen. Een optreden als dit werkt confronterend en geeft ook bevestiging dat moeite en oefening loont.
Het mooie van de opzet van dit concert was dat de deelnemers uit verschillende plaatsen uit Meierijstad kwamen, deel uitmaakten van een talentenklas en al deel uitmaakten van een regionaal ensemble. Opmerkelijk was de aanwezigheid en zorg van docenten dat zeker bijdroeg om het optreden van hun leerling tot een succes te maken.

Er was verwondering van vlotheid waarmee de jeugdige Thomas Krause een stukje van Debussy te gehore bracht en aansluitend samen met Lucas Yang ons trakteerden op een voortreffelijk gespeelde dans uit het Zwanenmeer. Nienke Verweij kreeg vier sterretjes in mijn aantekeningen. Haar dwarsfluitspel werd gekenmerkt door een beheerste ademtechniek en een verbluffende muzikaliteit. Het samenspel met pianodocent Maarten van den Hoven zorgde voor een hoogtepunt in het programma. Theo Qi, die er al heel wat jaren pianostudie bij Nicole Krijnen opzitten heeft, maakte indruk. Alle facetten van passie en vertwijfeling waren hoorbaar aanwezig in zijn onstuimige en virtuoze verklanking van Liszts Liebestraum. Docent Ludwig Attevelt weet saxofinisten Noah Sandman en Ole Polman uitstekend te coachen, dat zie je aan hun doorleefde performance en hoor je aan de toonvorming op hun instrument. Voor het slagwerk nummer van Daniëlle van Summeren zaten we op het puntje van onze stoel. Zo Knap! Zo boeiend ook!

De Rooise twaalfjarige blokfluitiste Bieke Sanders heeft veel in haar mars en wisselt met souplesse zowel van soort fluit als van genre muziek. De toewijding van docente Eleanor de Groot was haar een grote steun. De lokroep van de leeuwerik door de twee sopranino fluitjes met een opname van een van echte leeuweriken als achtergrond was subliem. Met haar zo puur stemgeluid wist Lidia van der Linden een gevoelige snaar te raken en dit gebeurde in het in het Musical maar ook in het Klassieke genre. Zij zingt bezield en is zeker een veelbelovend talent. De Fantasie Impromptu van Chopin door Timo van Meegen vormde een waardige slot van dit heerlijk ochtendconcert. Een bijzonder compliment aan Brechje van den Brand voor de vlot gebrachte introducties.

Afbeelding
Afbeelding
Een indrukwekkend staaltje pianospel. Foto: Jos van Nunen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding