Afbeelding

Gerald Kluijtmans: "We maken héél veel zelf"

Algemeen

Sint-Oedenrode - Eens in de twee jaar is in Rooi de verkiezing Ondernemer van het jaar. Bij die gelegenheid krijgen de genomineerden de gelegenheid om zichzelf te presenteren voor de Rooienaren. Ditmaal is het woord aan Gerald Kluijtmans van de gelijknamige keurslagerij aan de Kerkstraat.

Op de vraag hoe hij de nominatie voor de titel heeft ervaren haalt de goedlachse slager zijn schouders op. "Leuk. Ja, natúúrlijk is zoiets leuk. Blijkbaar hebben wij iets wat ons onderscheidt in Rooi." Enig idee waarmee?

Omweg
"Eigenlijk niet één ding, volgens mij is het een optelsom. In de eerste plaats maken wij hier héél veel zelf, als vleesverkopende slagerij. Ik zeg er dat maar even bij, want er zijn ook slagerijen die vooral bijproducten verkopen. In die zin zijn we uniek: wat wij zelf maken, vind je nergens anders in die smaak en kwaliteit. Zo zijn er klanten die alleen al voor onze barbecuesaus of bruine knoflooksaus een omweg maken naar onze slagerij. De afgelopen jaren zijn wij ook opgevallen met een plaats in de top tien van spareribs van de KNS, de branchevereniging Koninklijke Nederlandse Slagers, en twee jaar geleden kregen onze gehaktballen daar een eervolle vermelding."

Veranderingen
In deze tijd van veranderingen lijkt in sommige beroepen de tijd stil te staan. Geldt dat ook voor jullie slagerij? "Bij ons zijn de veranderingen goed bij te houden. Omdat het aantal regels voor ons vak steeds toeneemt, kwam de planning onder druk en slachten wij sinds een aantal jaren niet meer zelf, maar dat is geen enkel probleem. Wij hebben twee vaste leveranciers waarvan wij weten dat het met de kwaliteit wel goed zit. Bij onze klanten zien we ook een verandering. Van de ene kant kiezen steeds meer klanten voor 'makkelijk',  van de andere kant is de invloed merkbaar van kookprogramma's, waardoor de aandacht en de passie voor koken toeneemt. Dat lijken uitersten, maar soms zijn ze in dezelfde klant verenigd. Makkelijk tijdens de werkweek, uitgebreid en met passie in de weekends."

Kansen en 'uitdagingen'
Voel je als ambachtelijke keurslager concurrentie van de vleeswarenverkoop in de supermarkten? "Natuurlijk heeft dat invloed, maar we hebben ieder onze plaats bij de consument. Wie meer voor gemak gaat, of tijdgebrek heeft, zal zijn vlees eerder in de supermarkt meenemen als hij toch daar is. Maar dat valt erg mee. Toen de EMTE hierachter een paar weken gesloten was, was het bij ons niet veel drukker. En als concurrent houd je elkaar scherp, om je te blijven onderscheiden."

Leuk
"Wat ik het leukste vind aan mijn vak? Om zelf een nieuw product te presenteren. En ook het contact met de klanten, een praatje maken maar ook hun wensen en reacties horen, en daar iets mee doen." En de toekomst, de vierde generatie Kluijtmans? "Wij hebben twee meisjes en een jongen, in de leeftijd van 10, 9 en 6 jaar." Hij schiet in de lach. "Het enige wat ze tot nu toe leuk vinden aan de slagerij, is geld tellen."