Merijn Gelens
Merijn Gelens Foto: Jos van Nunen

Merijn Gelens: “Zonder tekst geen communicatie”

Zakelijk Zakelijk

Sint-Oedenrode - We zijn alweer toe aan de volgende ronde van de rubriek ‘Hoe Sint-Oedenrode onderneemt...’ Een samenwerking tussen BtB Sint-Oedenrode en DeMooiRooiKrant. Dit keer komt de branche marketing en communicatie aan bod. In deze aflevering komt Merijn Gelens van Kalisti Content Marketing aan bod.

Heeft Corona invloed op je werk?
“Je zou denken dat Corona niet zo veel invloed heeft op een copywriter. Die zitten toch altijd al eenzaam achter een toetsenbord? Gelukkig is de werkelijkheid (normaliter) anders. Ik spendeer veel tijd met het onderhouden van persoonlijke contacten met (potentiële) opdrachtgevers. Eén-op-één netwerken combineren met sociale afstand vraagt om creatieve interpretatie van de regels. Aan de positieve kant ben ik meer van videogesprekken gebruik gaan maken. Dat werkt best goed voor interviews met één of twee personen. Je mist de logistieke rompslomp en hebt net iets meer klik dan aan de telefoon. Mijn voorkeur ligt overigens nog steeds bij persoonlijke ontmoetingen. Daar haal je net iets meer uit.”

Wat doe jij anders?
“Om de concurrent voor te blijven heb ik mezelf gespecialiseerd in ICT. Dat heeft twee voordelen. Om te beginnen heb ik parate kennis en kan ik daarom mijn klant begrijpen. Ik weet wat clouddiensten wel en niet kunnen, waar je ERP voor inzet en wat juist CRM vereist. Daar komt praktisch inzetbare kennis bij. Ik ben bekend met bijna ieder mainstream CMS-pakket. Voor het vullen van een website draai ik mijn hand niet om, en kleine technische wijzigingen binnen (bijvoorbeeld) WordPress maak ik zelf.”

Wat vind je leuk aan je werk?
“Het allerleukste vind ik klantcontact. Ik leer de bedrijven door en door kennen zodat ik in de breedste zin met ze mee kan denken. Mensen zien tekst vaak als ‘dat doen we effkes’ of als een noodzakelijk kwaad (een lege mail zegt niet zo veel). Dat is niet verstandig. Tekst vormt het fundament van je marketingstrategie. Zonder tekst geen communicatie. Je hebt een ruime keuze aan media: print, websites, sociale media, video, reclameborden en ga zo maar door. Maar zonder doordachte boodschap zet al dat mediageweld geen zoden aan de dijk. Door mijn klanten goed te leren kennen en kritische vragen te stellen, doorgrond ik wat ze willen bereiken. Met een helder doel kun je op die verschillende media je inhoud gericht inzetten. Dat proces is prachtig.”