Willem, Hannie en Teuntje voeren actie tegen vrachtverkeer.
Willem, Hannie en Teuntje voeren actie tegen vrachtverkeer. Foto: Jos van Nunen

Actie tegen vrachtverkeer Kofferen

Verkeer Verkeer

Dit zou een krantenkop kunnen zijn van 25 jaar geleden. En misschien is het dat ook wel. En het went nóóit, bezweren de bewoners, ook van de aanliggende straten. Lawaai, scheuren in je huis, trillingen, uitlaatgassen, fijnstof, autoschade of kwade vrachtwagenchauffeur als je er even laadt of lost, grote winkelruit aan diggelen, dakrand of overkapping ontwricht, lantaarnpaal tegen de vlakte, alles wat je maar kunt bedenken is daar al gebeurd, en het gaat gewoon door.

“Het is alleen nog wachten op verkeersongelukken” aldus Helma Vermeltfoort. Zij is een van de initiatiefnemers en aanspreekpunt van de handtekeningenactie bij de aanwonenden, maar ook van andere straten waar zoekende vrachtwagenchauffeurs doorheen zigzaggen. “We hebben er nu 53, maar je kunt nog meedoen. Tot 27 juli. Want dan sluit de inventarisatie van het concept ‘Duurzame mobiliteitsvisie Meierijstad’, zie website van de gemeente.”

Dat laatste is dan ook de directe aanleiding voor de geplaagde aanwonenden om het onderwerp op de gemeente-agenda te zetten. Waarom zou het na decennia vruchteloos klagen deze keer wél lukken? Dat weten de initiatiefnemers zo niet, maar de aanleiding geeft hoop en de overlast is de laatste jaren zo zwaar geworden dat de situatie nu echt de spuigaten uitloopt. “Naast dat er in veel gevallen veel harder gereden wordt dan de toegestane 30 km per uur, wordt ook de doelstelling om verkeer om het centrum heen over de Zuidelijke Randweg te leiden niet gehaald” aldus de brief aan de centrumbewoners. Gevolgd door een opsomming van binnendoor-routes die de vrachtwagens van Ahrend, Jumbo en Brekelmans regelmatig nemen. Mede oorzaak hiervan zijn de navigatiesystemen, die de kortste route door de smalle straten aangeven. ”En de vele buitenlandse chauffeurs die de weg niet kennen” vult mede-initiatiefnemer Willem van den Heuvel aan.

Af en toe wordt het interview onderbroken als er weer een veertigtonner voorbij dendert. “Het is rustig vandaag” merkt mede-initiatiefnemer Teuntje van de Wijdeven op. Het klinkt niet eens sarcastisch.

Maar met alleen klagen en mopperen kom je er niet, weet het drietal. “Een oplossing zou kunnen zijn dat er een vrachtwagenverbod komt tussen café ’t Kofferen richting centrum en bij de hoek Hoge Vonderstraat-Kofferen richting Ahrend. Het vrachtverkeer kan dan niet meer via de te smalle wegen van de ene naar de andere kant van het centrum en komt alleen daar waar men moet zijn.”     

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding